Ibland får man drömma sig bort...

Jag har ett par drömmar som jag gärna förlorar mig i. Det är drömmar som jag vet bara kommer förbli just det, drömmar. I dagsläget har jag inga planer alls på att förverkliga dem men jag trivs ändå med att leka med tanken hur det hade blivit om jag hade förverkligat dem. Drömmarna är av stuket sälj allt du har för att testa något helt nytt. Vissa säljer hus och hem och seglar jorden runt, andra flyttar till Sydamerika. Jag drömmer om att bli fyrvaktare på norra Irland eller Skottland.

Jag har aldrig varit på Irland eller i Skottland men jag har sett kusten genom kikare flera gånger. De vackra gröna kullarna, de höga vita fyrarna med små fyrvaktarbostäder intill. Nu misstänker jag att även England och Irland gått över till obemannade automatiserade fyrar men som sagt, det här är en dröm. Eftersom det är en dröm får jag romantisera allt. Jag ser en klar höstdag framför mig. Himlen är för en gångs skull blå och kullarna är vackert gröna. R och jag bor där med vår familj. Vi har två barn, lika blonda som sin far, och en katt. Kanske även en shetland sheepdog. Ingen av oss är hundmänniskor i verkligheten men en hund passar bra in i drömmen, där jag går i en tätstickad ylletröja på promenad över kullarna. Hunden springer utan koppel bredvid. Vi odlar våra egna grönsaker och på gården går det några höns. Självklart fiskar vi vår egen fisk. Efter att jag lämnat fyren efter nattens pass åker jag ut och drar de garn jag satte kvällen innan. I den här drömmen har R öppnat ett eget whiskeydestilleri. Jag kan absolut ingenting om whiskey och vet definitivt inte hur man kokar den men han har ett litet destilleri och lagrar whiskeyn på fina ekfat innan den säljs till Sverige under något klatschigt namn som MacKallma.


Sandhammarens fyr

Min andra fantasi handlar om att vi bor i Grekland. Varje gång vi är i Grekland tänker jag på det när vi åker omkring på en moped. Att jag skulle vilja bo där. I drömmen är det självklart R och jag och våra två barn. Den biten är min största dröm och den kommer bli verklig. R och jag med gemensamt efternamn och två underbara ungar... Vi bor som sagt på en  i Grekland. Jag jobbar som författare eller kanske krönikör. I vilket fall som helst kan jag jobba på distans, sitta under olivträdet i vår trädgård med laptopen i knät. R är konsult av något slag. Han är en framstående sjöingenjör som rings in för olika uppdrag men även han kan jobba mycket hemifrån trädgården. Även där har vi katt och höns och kanske till och med en get. Ibland slänger jag in en åsna också... Under tiden lär vi oss det grekiska språket hjälpligt och jag hjälper ofta till på vår favoritrestaurang. Den här drömmen spinner ofta iväg 20, 25 år. Våra barn är vuxna och har flyttat hem till Sverige men vi blev kvar. De kommer dock ofta och hälsar på och har med sig sina respektive. Vi visar dem ön som blivit vårt hem och äter goda grekiska middagar... Drömma får man ju göra!


En åsna på Naxos

Kommentarer
Postat av: anne

Dina drömmar är verkligen underbara! Det bästa är nog ditt inslängande av åsnor och getter där du tycker att de passar! :)



Men. Drömmar behöver inte vara så långt borta, det handlar ju "bara" om att besluta sig, resten ordnar sig alltid.

2011-01-05 @ 21:10:28
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Jag vill så gärna bara skita i allt i Sverige, ta mitt pick o pack o flytta till ett varmare land. det hade varit helt underbart =)



Sv: jag håller med, ljusa jeans med bootcut är jättesnyggt!! Det känns fräscht på nåt sätt =) Mina måljeans är så där perfekt "fladdriga" och bara så snygga på så man smäller av!!

2011-01-05 @ 21:10:53
URL: http://makeovermadness.shapemeup.se
Postat av: Linnea - mamma till Freja

SV: Vad glad jag blev för peppningen. Tack! =D

2011-01-05 @ 22:09:10
URL: http://linneaochfreja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0