Systrarnas kolasnittar

Här om dagen hittade jag en alldeles underbar blogg. Systrarnas bakblogg. Jag hade ingen aning om hur många bak,- kak,- och tårtbloggar det finns! Det är livsfarligt för en som nyligen blivit bakfrälst... Har hela eftermiddagen suttit och kollat på olika recept och hittat ett gäng som jag ska testa inför mitt födelsedagskalas på lördag. Blir en liten tillställning med tre av mina närmsta tjejkompisar. Man får passa på när alla är hemma och på land samtidigt... Har lovat att bjuda på kafferep, funderar på att slå till med sju sorters kakor...

Hur som helst, inne hos Systrarna hittade jag ett recept på kolasnittar vilket tilltalade mig direkt. Jag minns kolasnittar från barndomens somrar på landet hos mormor och morfar i Södermanland. Mormor har alltid bakat mycket och till kvällsfika dukades det alltid upp saft, kanelbullar och underbart goda kolasnittar vid hammocken i trädgården... Så det var bara att slänga på sig förklädet och börja baka. Till en början var jag orolig att jag hade gjort något fel. Degen var rätt fast, nästan smulig, och smakade inte alls kola men resultatet blev underbart! För en gångs skull får jag hålla med min sambo, att kakorna var godare än degen. Normalt äter jag mer deg än kakor och doppar gärna slickepotten en extra gång i kaksmeten...


Underbara kolasnittar

Kommentarer
Postat av: Erika

Åh, vad roligt! Min dotter är ju född i juni också :).



Kan varmt rekommendera de väskorna, de är toppen! :) Höll på att tappa hakan när jag såg vad en "riktig" skötväska kostar :P

2011-02-13 @ 23:06:00
URL: http://mylittlewords.se
Postat av: jen

sv: tack gör så, grattis till grav föresten. tiden går fort så lika bra börja planera vad man behöver =)

2011-02-14 @ 11:56:10
URL: http://lifeofjen.se
Postat av: Viveka

Kul att du hittade våran blogg i djungeln av bakbloggar. Dina kolakakor ser jättefina ut! Lycka till med graviditeten och det spännande liv som följer därefter.

2011-02-14 @ 23:28:33
URL: http://systrarnasbakblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0