Julkalender 2012 - Om någon jag saknar

Det här ämnet var lätt. En person jag saknar väldigt mycket är min mamma. Min mamma bor på andra sidan landet. Det är ganska exakt 45 mil mellan oss. Jag flyttade hemifrån som 16åring och har aldrig haft någon egentlig hemlängtan. Visst har jag saknat min familj men aldrig sådär hjärtskärande mycket. Sen vi fick Adam, och speciellt sedan Samuel föddes, saknar jag mina föräldrar och speciellt mamma väldigt mycket.
 
Det hade betytt mycket att ha dem nära. Att kunna kila över på en kopp kaffe. Att ha någon att prata med. Att kunna få lite hjälp med barnvakt ibland. Här i Kalmar är vi rätt ensamma när det kommer till just den biten. Möjligheterna till barnvakt är inte särskilt stora. Jag har bra kontakt med mina föräldrar och pratar i telefon med mamma flera gånger i veckan. Jag får all den hjälp och stöd jag behöver men allt sker via telefon. Ibland hade det varit skönt att kunna lämna barnen hos henne för att åka och storhandla utan dem. Det vore skönt att kunna äta middag där en kväll i veckan, en middag utan krav och måsten. Bara komma dit och sätta sig vid ett dukat bord. Det hade varit praktiskt att kunna kila över till henne för att låna en stor kastrull eller något annat som jag sällan använder. Det kanske låter som om det är hjälp jag saknar mer än henne men det är inte riktigt sant. Det är henne jag vill ha. Och hennes hjälp. Och hennes famn. Att få en varm kram av mamma är underbart. Jag minns när jag var liten och satt i hennes famn, lutad med huvudet mot bröstet och lyssnade på hennes hjärta. Det skulle jag fortfarande vilja göra.

Kommentarer
Postat av: Inga M

Jag som är mamma och mormor och farmor nästan gråter när jag läser det du skriver!! Jag längtar ju så vansinnigt efter både barn och barnbarn i vardagen. Precis det här som du skriver, att kunna vara med i det vanliga livet, inte bara när det är besök!

2012-12-14 @ 06:54:46
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0