TV för bebisar?

Ni som har små barn, eller har haft, hur resonerar ni kring TV-tittande? Jag ser i flera mammabloggar och hör från de andra i föräldragruppen att de sätter bebisen i babysittern framför TVn och att bebisen älskar det. Är jag konservativ som tycker att TV-tittande kan vänta ett bra tag? Självklart har vi TVn på när Adam är vaken. Han sitter eller ligger med oss i soffan. Men han är inte riktad rakt mot TVn. Och i regel så är vår svartvita fondvägg mycket intressantare än TVn. Jag skulle faktiskt inte komma på tanken att sätta honom framför TVn om inte jag var där. Det känns som om alla intryck från TVn, både bild och ljud, kan bli för mycket för en bebis på knappt tre månader? Jag säger inte att det är fel att låta de små titta på TV, jag är bara nyfiken på hur andra resonerar kring det. Själv är jag ingen TV-människa. Jag hade ingen TV på många herrans år. Det var väl R som mer eller mindre krävde att vi skulle skaffa en när vi flyttade ihop...

Kommentarer
Postat av: Sara

Jag och sambon sätter INTE Noah framför TVn. N.E.V.E.R. Det skulle aldrig falla mig in. Visst att han fastnar lite smått när vi tittar men då vänder jag honom åt andra hållet. Blir helt fel i deras hjärna med en platt bild som dessutom inte är verklig. Det tillhör inte den naturliga utvecklingen av människans hjärna, det säger ju sig självt. Ännu sämre blir det när de börjar bli så stora att de vill ta på och smaka på det de ser. Man kan ju inte ta i objekten på skärmen!!! Nej, tv är för äldre barn (tycker man skall vara minst 2-3 år, helst äldre). Finns bra böcker om ämnet, typ "The plug-in-drug".

2011-08-25 @ 19:45:31
Postat av: Sanna -Mamma till Meja

Jag sätter henne framför disney channel playhouse. Det är lätta färger, stora figurer och väldigt väldigt väldigt barnvänligt. Och hon fullständigt älskar det!! Jag ser inget fel med tv-tittandet. Min syster lät sin son se tv hur mycket han ville och vad resulterade det i? Jo han är 6år och kan engelska rätt så bra. Pga att han kikade på film och tv :)



2011-08-26 @ 09:35:57
URL: http://sannis1987.blogg.se/
Postat av: johanna mamma till celine

Tycker inte det är nått fel med att små barn tittar på tv, verkligen inte. Självklart är det en sak jag helst inte skulle göra med Celine men hon har legat i babygymmet den senaste veckan och DÅ brukar hon faktiskt fastna med blicken på TV:n i 2-3min men inte mer. Man gör som man vill med sitt eget man och ska absolut inte dömma de som gör si eller så. Sen så har man ju egna åsikter hehe.. Men det är en sak jag aldrig skulle göra med mitt barn ännu, sätta henne i en babysitter och rikta henne direkt mot tv:n

2011-08-26 @ 15:57:13
URL: http://thelifebyjohanna.blogspot.com
Postat av: johanna mamma till celine

jo måste påpeka att jag är också ett barn som sattes framför tvn i tidig ålder, kanske 5-6 månader och jag är riktigt GRYM på engelska! :)

2011-08-26 @ 15:58:16
URL: http://thelifebyjohanna.blogspot.com
Postat av: Sara

Jag är ett barn som inte såg tv förrän jag var 3, och jag är också grym på engelska ;) :P

2011-08-29 @ 10:26:50
Postat av: Sanna -Mamma till Meja

mmm men hur många 6åringar kan skriva, läsa och prata engelska? hmmm... Men han är bara en smartis! Säger inte att det är bara för tv:ens skull!



alla har sina åsikter om tv-tittandet. Skulle det vara farligt o inte bra så skulle de experterna gå ut med det. Ingen som säger det för 5öre. Folk klagar bara för de tror att det är enkelt att slippa barnet en sekund. men så är väl inte fallet. Mitt barn gillar att se på tv, då stoppar jag inte henne hon älskar även att se på våra akvarium, de kan hon heller inte ta på... Farligt det med? dumt??

2011-08-30 @ 13:46:22
URL: http://sannis1987.blogg.se/
Postat av: johanna

Jaha Sara, bra och veta ;)

Nej alltså det är min åsikt ang Tv tittande för barn. Klart att min dotter ska få kolla på Tv och sådant när hon vill, tänker inte komma fram till henne när hon är 3-4 och säga "vet du vad gumman, idag ska du få titta på Tv för första gången". Låter bara konstigt. Om barn vill titta så låt dom titta och om ni tycker det är en dålig idé så låt bli. Barn lär sig massor bara av att titta på Tv eftersom vissa program är skapade till att just småbarn ska få lära sig. NU är det så att min dotter är 4månader så att sätta henne framför Tvn så skulle va dumt men när hon väl lär sig röra på sig själv och så då ska hon få titta om hon vill! INGA kommentarer gentemot det jag skrev tack! Min åsikt ;)

2011-08-31 @ 10:49:23
URL: http://thelifebyjohanna.blogspot.com
Postat av: Mia...Mamma till Lexie

Har aldrig riktigt tänkt på detta och när jag nu funderar så är det inte så att jag sätter Lexie framför tv:n som underhållning... däremot kan hon ju i bland sitta med när vi själva tittar på tv.



Vi brukar köra med musik här hemma...och sjunga!! Å då och då tittar vi på babblarna!! :)

2011-09-04 @ 14:10:57
URL: http://miapiafias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0