Lördagsfrukost

På helgen brukar jag gå ifrån min standardfrukost, en diet-shake och något mer, om jag är på det humöret. Imorse var en sådan dag. Slängde ihop en ägröra med lite gravad lax och en kopp kaffe. Gud vad gott det var! Om det är någon som lusläser min matdagbok så har ni kanske sett att jag inte dricker så mycket kaffe. Förr gjorde jag det. När jag var vaktgående styrman och jobbade mellan 04.00 och 08.00 gick det åtskilliga koppar kaffe. Kvällsvakten mellan 17.00 och 21.00 sörplades det en hel del också. Utöver det så drack jag kaffe till frukost, på fikarasterna såklart och vid förtöjningar/avgångar. Kaffe är en stor del av det sociala livet ombord. Frasen kaffe på det då hörs på så gott som alla fartyg i den krympande svenska handelsflottan. När man kommit på något bra, löst ett problem eller jobbat extra hårt är man förtjänt av en kort kafferast. Om det inte är sent på eftermiddagen, då har man gjort sig förtjänt av en halvfemma. En öl innan middagen helt enkelt. Halv fem träffas man för ytterligare en social sammankomst över en öl.


 

Ett tag drack jag säkert cirka två liter kaffe på en dag. Även om jag ofta dricker mjölk med kaffe istället för tvärtom så börjar magen strejka. Speciellt när man inte får sova så länge som man vill (kaffet kanske var en bidragande orsak till sömnproblemen?) Jag drog ner på kaffet och började dricka te istället. Idag, när jag är ensam hemma, är det högst sällan jag kokar kaffe. Någon enstaka gång i veckan. Brukar dricka kaffe om jag är och fikar eller äter lunch ute. Så när jag väl dricker kaffe nu för tiden så njuter jag. Så gott, så gott! Speciellt på balkongen i förmiddagssolen. Eller en stilla morgon på Nordatlanten när solen går upp och valar leker runt fartyget... Ack denna sjömansromantik!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0