Det var en gång en kartong

 
För länge sedan var det en villasnobb på öppna förskolan som sa att det var så synd om barn som bodde i lägenhet för de kunde inte ha en lekstuga. De höll på att bygga en och hej och hå så bra allt var. Vi bor i lägenhet, en fyra på tredje våningen med inglasad balkong. Det är ett val vi gjort och vi trivs bra. Många pratar om friheten med hus och jag undrar vad friheten egentligen är. Frihet att behöva skotta snö innan man skall till jobbet? Frihet att klippa gräs och rensa rabatter? Frihet att spendera sommaren med att måla om? Frihet med att ha ett par, tre miljoner i bolån? Jag är mycket väl medveten om att det, som alltid, finns två sidor av myntet. Men frihet för oss är ett bekymmerslöst och billigt boende som inte kräver någon omsorg. Vi spar pengar, vi spar tid. Tid som vi kan lägga på korta resor eller friluftsliv. Vi kommer inte alltid bo kvar i den här lägenheten. Kanske köper vi hus. Eller radhus. Eller så flyttar vi till Irland och bli fyrvaktare. Hur som helst, det var inte det jag skule skriva om utan lekstugor!
 
 
När villasnobben sa att man inte kunde ha lekstuga i lägenhet var min första tanke pucko. Jag sa det dock inte högt. Tror jag. Men tanken om en lekstuga var född så för ett par veckor sedan åkte jag till Mio och frågade om jag kunde få en kartong. Jag är med på att man inte kan ha en traditionell lekstuga i traditionell storlek om man bor i lägenhet men saker och ting går ju att anpassa!
 
 
Med hjälp av en sax, en brytbladskniv, en rulle packtejp, en rulle tvåfärgat presentpapper och lite färg så blev det ett litet kartonghus. Tycker själv att det blev bra, aningens litet dock. Kartongen såg så stor ut när den låg i bagaget... Men det här var inte det sista kartonghuset jag byggde och nästa kommer bli större!
 
Ett billigt, kul och miljövänligt sätt att göra saker till sina barn. Materialet till huset kostade totalt 39 kronor, vissa saker hade vi ju redan hemma. Jag misstänker att grabbarna om ett tag kommer vilja leka affär och då skall jag göra en affär. Och när de vill leka polis ska de få en polisstation. Men i dagsläget får de hålla till godo med det lilla huset på balkongen.
 

Kommentarer
Postat av: Maria Berndtsson

Vad pysslig du är! Vi har ju hus med stor trädgård så kommer nog skaffa en lekstuga så småningom men än känns det lite overkill så kanske ska börja med ett kartonghus

Svar: Ja, det kommer ju dröja många år innan de fattar vad en riktig lekstuga är. Adam tror på fullaste allvar att klyftpotatis är samma sak som pommes på MAX, det är enda potatisen vi får i honom hemma. Man kan lura i dem vad som helst... Om du gör ett kartonghus, var bara noga med att tejpa/skydda öppningar du skär upp eftersom kartongen är väldigt vass och papercuts är ju inte så roligt ;)
Landkrabba

2013-04-20 @ 17:38:09
URL: http://eninvanaretillibyn.blogg.se/
Postat av: Linda Claesson

Duktig du är!!!

2013-04-22 @ 19:21:59
URL: http://svartvitkatt.blogg.se/
Postat av: Inga M

Himla smart! Och kul för gossen!

2013-05-02 @ 07:09:16
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0