Små guldkorn

Sen jag blev mamma har jag börjat minnas så många små vardagliga händelser från min barndom. Det är inga stora märkvärdiga saker. Men det är uppenbarligen minnen som rotat sig djupt och som jag nu vårdar ömt. Jag minns när mamma kom och lade sig i min säng på morgonen efter att pappa gått på sjön på vintern. Klockan kanske var runt sex. Ibland sov vi, ibland låg vi bara och pratade. Hon och jag. Jag minns när jag drack te med mamma, jag kände mig så vuxen. Liptons citronte med massor av honung och mjölk. Jag minns när jag fick åka motorcykel ensam med pappa första gången, på en solocykel. På vår motorcykel hade vi sidovagn så jag hade ju åkt massor av gånger innan. Jag minns när brorsan och jag satt på trappan och åt nektariner och slängde kärnorna under trappan och på allvar trodde att vi skulle ha ett nektarinträd där nästa sommar.
 
Jag brukar tänka på olika fina minnen på kvällen innan jag somnar, när jag ligger i sängen med Adam bredvid. Han är väl för liten för att minnas något av just den här tiden men jag vill att han ska få lika fina, varma minnen att vårda ömt. Sådana där små saker. Saker som kanske egentligen inte är så små. För när allt kommer omkring så är ju vardagen den största delen av ett liv. Jag kommer minnas den här tiden med ett leende.

Kommentarer
Postat av: Inga M

Jag upplevde också väldigt starkt att minnen kom tillbaka från min barndom när mina barn växte upp. Och inte så sällan var det minnen som jag förknippade med vad som hände mig när jag var i samma ålder som mina barn. Du har ju alldeles rätt i att vardagen är livet på något sätt.

2012-09-13 @ 07:26:52
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0