Äpplesaft

 
Tänkte bara tipsa om en väldigt enkel och god äpplesaft jag kokat några gånger. Perfekt såhär i "äppletider" då många har fruktträd eller möjlighet att få fallfrukt från någon vän. Receptet hittade jag här, dock har jag minskat mängden Atamon så den är enligt doseringstabellen på flaskan. Har som sagt kokat saften några gånger, både i år och förra året och tycker den blir riktigt god. Smaken, och färgen, varierar från gång till gång, beroende på vilka äpplen man använder.
 
Äppelsaft cirka 2 Liter

1,5 kg äpplen skurna i tärningar, med skal och kärnhus (skär bort om det är stött/fult eller maskätet)
2 liter kokande vatten
1 kg strösocker
15 gram citronsyra
1 tsk atamon

Gör så här

Ta fram en stor bunke, där häller du i de tärnade äpplena. Koka upp vattnet, häll över äpplena. Ställ in bunken i kylskåpet i två dygn. Ta fram en stor kastrull, sila bort äppelskräpet och häll vätskan i kastrullen. Häll i strösocker och citronsyra. Koka upp och koka till sockret har löst sig (några minuter). Tillsätt Atamon. Häll upp på flaskor. Förvara i kyl.   

Den färdiga drycken ska späs med vatten.

Kommentarer
Postat av: Maria

Det där ska jag komma ihåg, har en hel del äpplen som måste tas om hand innan de ruttnar bort på gräsmattan

Svar: En klar fördel med det här receptet är ju att man inte behöver skala eller kärna ur, bara hacka upp det. Skala och kärna ur är ju hur tråkigt som helst och något jag verkligen drar mig för att göra...
Landkrabba

2012-09-15 @ 09:59:33
URL: http://eninvanaretillibyn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0