Kalmars bästa café

 
Kalmars i särklass bästa café är Kalmar Läns Museum Café. Det är beläget på fjärde våningen i Kalmarsalen och har utsikt över hela hamnområdet. Cafét i sig är väldigt mysigt med en blandning av nya och gamla möbler, porslin och liknande. Lokalen i sig är gigantisk och man behöver inte fundera på om man kan ta sig fram med vagnen till bordet, vart man kan ställa den och så vidare.
 
På menyn står hembakade klassiska kakor, helt i min smak alltså. Allt från kanelbullar till kolasnittar och kladdkaka. De serverar även någon enklare soppa, sallad och smörgås. Bakverken är himmelska och just denna vecka är det dessutom den årliga äpplepajsveckan. Årets bästa vecka. Cirka tio sorters äpplepaj, vaniljsås och grädde. Himmelriket på jorden.
 
 
 
Cafét har dessutom ett jättefint lekrum där det finns något för både stora och små barn. Böcker, spel och leksaker. Det enda jag inte sett är ritpapper och kritor. På många andra ställen kan jag som förälder känna mig lite ivägen och ibland känner man sneda blickar i ryggen när Adam börjar tuta. Vilket ettåringar gör. Tiden då man satt på café med sin lilla bebis och väninnorna är förbi. Att sitta där i timtal medan lillen roade sig i vagnen och blev nöjd av en flaska BabySemp är ljusår tillbaks i tiden. Nu gäller det att fika på den tid som det tar för honom att äta upp sina vindruvor, russin, smörgåsrån eller vad jag nu har med för muta. På det här cafét kan man ta med kaffekoppen in i lekrummet och fortsätta fika medan ungen härjar runt. Dessutom serverar de en barnmeny med köttbullar och pasta eller pannkakor. Till och med min überkräsna unge äter det! Tio poäng av tio möjliga! Jag kan ju förtydliga att människor utan barn kommer älska det här stället (om man gillar fika) precis lika mycket men för småbarnsföräldrar är det lite av himmelriket på jorden...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0