Hög gravid

Särskrivningar. Det börjar ju bli ett samhällsproblem! Jag förstår inte vad det är som är så svårt? Hur lyckas människor egentligen? Ser dom inte hur fel det blir? Visst, alla kan stava fel och jag förstår att man kanske inte korrekturläser varje blogginlägg, Facebook-post eller inlägg i ett forum men de flesta särskrivningar handlar inte om slarv. De är överallt idag. I affärer, på anslagstavlor, på skyltar. Och så i alla privata bloggar, forum och liknande.
 
 
Här om dagen läste jag i en tråd om en tjej som tyckte det var så jobbigt att vara hög gravid. Det är en sån där särskrivning som blir väldigt fel. För ett tag sedan sålde Maxi söt potatis. Och när jag åkte färja någon gång så såg jag skylten herr toalett. Jag stör mig på särksrivningar, gör Ni det?

Kommentarer
Postat av: Linda

Jämt! :D

2012-10-19 @ 19:58:30
URL: http://linnali.blogspot.com
Postat av: Ulrika

JA! Samtidigt tycker jag att det kan bli väldigt roligt också, som med "brun hårig sjuk sköterska" och "frys skåpet trasigt" ^_^

Svar: Visst kan det bli kul! Dock är jag (tyvärr) rätt övertygad om att de flesta inte särskriver för att vara roliga ;)
Landkrabba

2012-10-19 @ 21:27:54
URL: http://psychobabblebitch.blogspot.se/
Postat av: Inga M

Hmm.... som svensklärare så kan jag ju uppleva särskrivningarna som en språklig förorening, en pest som sprider sig allt mer, kanske i kölvattnet på engelskan som har det som legio.

Ibland kan de förstås bli humoristiska som beskrivs ovan, men de kan tyvärr också på allvar orsaka språkliga förvecklingar, att man helt enkelt inte förstår det som skrivits. För oss som växt upp med svenskan kanske lättare att genomskåda, men absolut ett bekymmer för dem som har annat hemspråk.

Svar: Ja, men ibland blir man ju rätt ställd och undrar exakt vad som sägs. Även avstavningar kan ju ha den effekten. Vet inte hur många gånger jag fastnat totalt i korsord bara för att hjärnan låser sig (är rätt ovan korsordslösare). Såg en rätt kul bild på Facebook för ett tag sedan. I en text skrev någon om en blåslampa men hade avstavat det blå-slampa. I alla fall jag läste något helt annat... ;)
Landkrabba

2012-10-20 @ 06:42:08
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0