Dop

Trogna läsare kanske minns att vi hade en namngivningsceremoni för Adam i höstas. Vi valde medvetet bort ett traditionellt dop då det inte kändes rätt för oss. Dock verkar det som om kyrkligt dop är mycket vanligt. På Facebook ser man hur vänner och bekanta döper sina barn och jag säger absolut ingenting om det. Var och en får göra som dom vill. Vad jag dock funderar lite på är varför det är så viktigt att springa till kyrkan och lämna över barnet i Guds händer bara några månader efter födseln när föräldrarna själva knappt varit i kyrkan sedan konfirmationen? Vad är starkast, dopets innebörd eller själva traditionen?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag känner mig trygg i att säga att det garanterat är mer traditionellt än religöst, åtminstone i mina kretsar.

2012-03-19 @ 10:17:43
URL: http://bloggarnerivikt.wordpress.com
Postat av: Sanna -Mamma till Meja

Tror nog att det är enbart för tradtion som folk gör det. Många reagerade på jobbet när jag sa att vi kommer inte döpa Meja. De sneglade surt!

Varför ska jag "tvinga" in Meja i tron om hon inte kanske vill det. Hon får bestämma själv sen om hon vill. Min bästavän tyckte jag var dum i huvudet pga detta. För hon ansåg att Meja kommer minsann tycka det är pinsamt att döpas när hon är 15år. Jätteknäppa argument! =)

2012-03-19 @ 12:00:58
URL: http://sannis1987.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Det är mysigt med de här nya namngivningsceremonierna! En del har dem ute i någon vacker trädgård eller i naturen istället för inne. Man kan säkert ha både och; dop och namngivningsceremoni. Dopet handlar ju som Du skriver mest om att ge barnet till den kristna tron.

2012-03-20 @ 05:17:12
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0