Geocaching när den är som bäst

 
Som många kanske redan vet så ägnar vi oss åt geocaching och blir bara mer och mer fast i det. Vi började för flera år sedan, när det var relativt nytt här i Sverige. Sedan dess har det fullkomligt exploderat, mycket tack vare att gemene man idag har en smartphone med GPS. Finns gratis-appar att ladda ner, dock har jag dålig koll på dem eftersom vi använder en riktig GPS. 
 
Vissa gömmor ligger på fina, sevärda platser. Platser som man kanske aldrig hade kommit till om det inte vore för geocaching. Vid sådana platser "gör" det inte så mycket om man inte skulle hitta lådan, det är ju platsen och utflykten i sig som varit själva målet. Sen finns det andra cacher som mer är "en siffra i statistiken". Det sitter en magnetisk burk på en parkeringsskylt ute på Vara-slätten till exempel. Och ligger en låda vid biogas-macken i Kalmar. Totalt ointressanta platser egentligen. Och så finns det ju allt däremellan. Många tror att jag skämtar när jag säger att de går förbi ett flertal gömmor varje dag. De finns överallt. Mitt i stan, i bostadsområden, i skogen, på bergstoppar.
 
Sen finns det ju de cacher som är så välarbetade att man inte kan göra annat än att le när man hittar dem. Idag hittade vi en sådan. Det var i ett industriområde så själva platsen var väl inte mycket att hänga i granen. Allt som stod i cache-beskrivningen var att man skulle kolla efter ledtrådar. Ledtråden hittades och ledde oss till en ny plats där ytterligare information hittades. Tillbaks till ursprungsplatsen, lösa en del av uppgiften och få nya koordinater. Iväg til den nya platsen, under en träbro, för mer information och sen tillbaks. Så snyggt. Kodlås, kombinationslås, en fanfar och en självöppnande låda. Det är genomtänkt och välarbetat och varje geocachare borde få hitta en sådan gömma!

Kommentarer
Postat av: Anne

Jaha! Man hittar alltså något!?! Jag trodde att man "bara" skulle ta sig till platsen! Eller.., egentligen trodde jag nog ingenting alls för jag har inte fattat riktigt vad det är och vad man gör mer än letar efter nåt.

2012-07-29 @ 20:08:06
URL: http://Annnne.blogg.se
Postat av: Linda Claesson

Jag är inte själv inte biten, men får ibland sympatiseringsleta med en god vän. Det har blivit några rundor både i stan, i skogen och i Prag. Lite märkligt att klättra i träd mitt i Prags gamla stad, men det gick ju det med... :)

2012-07-30 @ 08:50:26
URL: http://svartvitkatt.blogg.se/
Postat av: Maria

Kanske är något man ska prova, läst om det massor men har inte tagit mig tiden att börja

2012-07-31 @ 07:28:44
URL: http://eninvanaretillibyn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0