Smeknamn

Alla föräldrar ger sina barn smeknamn, det är jag helt övertygad om. Kärt barn har många namn och det skulle bli en lång lista om jag skulle rada upp alla töntiga namn vi har på Adam. En sak jag däremot inte förstår är föräldrar som från födseln ger sitt barn ett smeknamn som sedan blir vedertaget tilltalsnamn.

Det finns ju en del namn som smeknamnen kommer direkt på. Madeleine blir Madde. Sebastian blir Sebbe. Robert blir Robban. Och så vidare. Säg att man bestämmer att sin barn skall hete Madeleine men att man sedan börjar kalla henne för Madde direkt. Vore det inte enklare att döpa henne till Madde? Är ni med i mina tankegångar?

Smeknamn kan ju självklart uppkomma på andra sätt för att sedan bestå. Min bror heter Robert. Jag kunde inte säga Robert när jag var liten, det skiljer bara femton månader mellan oss, så jag började kalla honom något annat. Det slutade med att alla idag kallar honom det. Möjligen att min mamma säger Robert någon gång men då är hon oftast arg. Skillnaden i det här fallet är ju att mina föräldrar aldrig hade en tanke att han skulle få det här smeknamnet. Men som sagt, börjar man kalla sitt barn Madde eller Pelle eller Knutte första dagen, varför inte välja de namnen då?

Kommentarer
Postat av: ottilia

Så sant så sant! Ett par bekanta till oss fick för inte så länge sen en liten kille som de för två månader sedan valde att döpa till Kalle av de skäl du nämner ovan. Av nån konstig anledning har äldre slaktingar nu börjat säga Karl. Tänk vad inpräntat det är att de som kallas Kalle uteslutande tas för givet heta Karl.

2012-02-08 @ 20:59:29
URL: http://bloggarnerivikt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0