Julkalender 2012 - Om en vän som bor långt bort

Vissa av er kanske kommer ihåg Lunarstorm? Andra av er kanske aldrig har hört talas om det. Det var i alla fall ett community på nätet, innan Facebook. En dag satt jag och kollade runt på olika profiler och några rader på en sida fastnade jag för. Jag hatar att flyga och det enda jag egentligen kan skryta om är att jag korsat Nordatlanten åtta gånger med båt på en vinter. Jag hade precis korsat Nordatlanten fyra gånger på en vinter och skrev några rader i gästboken. Det var början på en lång vänskap.
 
Till en början hade vi bara kontakt på Lunarstorm. Sen blev det MSN och SMS. Sen träffades vi och ett tu tre så var vi kollegor! S har alltid varit som någon form av bollplank för mig. Han bodde då i Göteborg och jag i Kalmar. Det var skönt att kunna berätta om precis alla tokigheter jag ställde till med för någon som inte kände de andra personerna i historierna. Jag tror nog att han är en av dem som vet allra mest om mig, både bra och mindre bra saker.
 
Idag bor han ännu längre bort än Göteborg och vi har inte träffats sedan jag gick iland. Vilket börjar bli ett tag sedan. Jag önskar att han hade bott aningens närmare än Värmlands djupa skogar men men. När vi arbetade ihop så umgicks vi mycket ombord. Vi har aldrig arbetat "tillsammans" då vi tillhör olika avdelningar men han brukade komma upp på bryggan efter middagen och prata bort några timmar om han hade tid. Eller så tog vi en öl efter vakten. Vi kunde prata i timtal om såväl djupa som ytliga saker. Det är faktiskt en av de saker jag saknar mest med att vara till sjöss. Alla de intressanta diskussioner som jag haft med olika människor uppe på bryggan. Att sitta där och prata över en kopp kaffe medan solen går upp eller ner, valar leker runt fartyget eller sjön slår över containrarna är hur trevligt som helst!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0