Att bära sitt barn



Jag vill slå ett slag för bärsjalen. Jag har fått för mig att det är ganska ovanligt, i alla fall i staden där jag bor. Vi har både en sjal, från Tricot Slen, och en BabyBjörn bärsele. Men sjalen är överlägset bäst, ingen tvekan om det! När Adam var riktigt nyfödd vågade jag inte använda sjalen, jag trodde jag skulle ha sönder honom. Å andra sidan vågade jag knappt klä på honom för jag trodde han skulle gå sönder... Idag ångrar jag det. Som den lilla groda han var så hade han antagligen älskat det!

Idag använder vi sjalen nästintill dagligen. När vi ska till ICA och handla mjölk. När han är kinkig här hemma. När vi ska till tvättstugan. När vi går på en stilla eftermiddagspromenad. När vi ska gå och kolla i affärer där det är svårt att ta sig fram med vagn. När jag använder bärselen får jag ont i axlarna på nolltid. Som längst har jag haft Adam i sjalen cirka två timmar och jag har inte känt ett dugg. Det är helt fascinerande hur man inte kan känna att man bär omkring på en liten koloss!

Dessutom känner man sig som värsta glädjespridaren. Människor man möter ler. Många, främst äldre kvinnor, säger att det ser mysigt och skönt ut. Vissa är nyfikna. Sen har vi det lokala a-laget som ropade tjejen, vi bor inte i Afrika. Jag tyckte faktiskt det var lite kul sagt.

Att knyta sjalen är inte svårt, när man väl fått till det gör man det på under en minut. Dock önskar jag att jag hade en "sjalvan" kompis, någon som kunde visa vart det ska vara lite tightare, vart man kan dra lite hårdare. Felet i alla fall jag gjorde i början var att knyta alldeles för löst, Adam gled ner och hängde tillslut på magen.

Är det någon av er som använder bärsjal? Vad tycker ni om det? Vad för typ av sjal använder ni?

Kommentarer
Postat av: ylva

jag använde också sjal väldigt mycket! En exakt likadan som du har samma färg och allt :) Använde den inte mycket när hon va nyfödd heller men hon gillade den inte då. Och nu börjar hon bli för stor. Man orkar inte länge med en nästan 9 kilos klump på magen :P Iaf inte jag och min rygg :) Men när hon va 1-4 månader använde vi den flitigt då hon HATADE ligg vagnen. Nu har vi sittvagn och det går MYCKET bättre:)

2011-10-11 @ 13:01:11
URL: http://mammaylvis.blogg.se/
Postat av: ZtorZillen

Hade en klasskompis på socionomprogrammet som tog med sin son i en sådan bärsjal..hon va från Island och där är det tydligen vanligt! I vår stad är det inte alls vanligt då jag nog bara sett en till förälder som bar sitt barn i sådan sjal..själv har jag inga barn :(

2011-10-11 @ 19:52:35
URL: http://ztorzillen.blogg.se/
Postat av: Sara 18 år & mamma till Noah

Jag använder sjal! Har också en tricotslen och älskar den! har varit lite varmt i sommar dock, eftersom våran är svart. Och nu börjar han bli lite tung så får nog byta upp mig till en linsjal istället som tål lite tyngre barn och är mindre elastisk! :D Men det är grymt. Helt grymt!!! Bästa grejen ever om man ska till IKEA och sånt! Jag brukar knyta rätt tight och sen stoppar jag ner ungen när den är färdigknuten, då blir det bäst :) Barnet tål ju rätt mycket tryck, och sitter de fast ordentligt kan du bära längre och det blir bekvämare för båda två :) Tycker det är skönare att bära nu när han hänger med benen ut. När han var nyfödd så satt han ju helt fast som en liten groda och det blev som att bära runt på en liten klump. Tycker det är myyycket skönare nu! Flummigt inlägg men jag är mammatrött. Det är okej då. Godnatt

2011-10-11 @ 21:04:38
Postat av: Landkrabba

Sara: Det är okej att flumma ut i mammaland! ;) Kul med någon annan som också är frälst i sin sjal :) Här är det som sagt inte så vanligt, har sett typ fem andra par med sjal. Gamla människor är ofta nyfikna men de yngre förmågorna (dom som är så jävla märkvärdiga på öppna förskolan) tycker nog att jag är lite konstig och flummig där dom sitter med sina rymdskepps-barnvagnar och hyperteknologiska BabyBjörns... Jag har knyter också alltid sjalen först, enligt instruktionerna som följde med. Har testat ett par andra knytningar från sjalbarn.se men de är ju till för vävda sjalar. Blir nog att skaffa en sådan så småningom men än funkar den vi har bra. Brukar du ha Noah vänd framåt eller mot dig? Jag har alltid Adam mot mig om jag inte bara ska springa snabbt ner till ICA, han ser ju rätt bra ändå (ungen får väl vrida på huvudet? ;) men han somnar nästan alltid inom 20 minuter så han sover ju bättre mot mig!

2011-10-12 @ 09:58:32
URL: http://landkrabba.blogg.se/
Postat av: Minendie

Jag har inte barn än men har alltid velat bära framtida barn i en sjal, det ser så himla mysigt ut.



Jag brukar titta in här men har nog aldrig kommenterat förut. Hoppas sambon kommer hem som han ska ikväll och att ni får en härlig tid tillsammans!

2011-10-12 @ 14:10:18
URL: http://minendie.wordpress.com
Postat av: Mia...Mamma till Lexie

Här kör vi bärsele med extra avlastning för ryggen.. men jag hade gärna provat sjalen då det verkar väldigt mysigt. Provade en på baby barn mässan i Gbg i våras men av nån anledning blev det ingen... tyckte väl att det verkade för krångligt.. plus att sambon aldrig skulle gå runt med en sjal liksom! :)

2011-10-13 @ 11:25:27
URL: http://miapiafias.blogg.se/
Postat av: Sanna -Mamma till Meja

nää, men är sugen på att ha en. Tråkigt att dra på selen inomhus om det är så enkelt med sjalen :)



Har funderat länge på det nu, kanske ska kika på Tradera =) hehe

2011-10-14 @ 15:41:47
URL: http://sannis1987.blogg.se/
Postat av: Sara 18 år & mamma till Noah

Landkrabba: Har Noah mot mig såklart! Grodställning är ju det bästa! Hahahahahaha kul att du också säger rymdskeppsbarnvagnar. För det finns ju en som verkligen ser ut så. Som jag kallat för det. Den heter "Stokke" egentligen (har faktiskt en åkpåse därifrån men har ärvt den av min gamle far. Den är grym. Tål typ 40 minus!). Kram pårej

2011-10-14 @ 23:03:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0