Mat



För cirka en månad sedan började vi med smakportioner och kunde snabbt konstatera att vår son är ett matvrak. Han äter allt. Och det i stora mängder. I mammaland är det lätt att jämföra med andra och man börjar då fundera på vad som är "lagom", vad som är "bäst". Jag vet att jag inte ska tänka så men det är lätt gjort ändå.

Idag ser Adams matvanor ut ungefär så här:
Frukost (ca 0730-0800): En portion mild havregröt, ett par skedar katrinplommon. och päronpuré, vatten
(eventuellt mellanmål i form av frukt på förmiddagen)
Lunch (ca 1130): En halv liten burk puré, frukt, 120 ml BabySemp, vatten
Eftermiddagsmål (ca 1500): 210-240 ml BabySemp
Kvällsmål (ca 1800): 210-240 ml BabySemp

Vi har nyligen introducerat fisk- och kycklingpuréer och skall i veckan gå vidare med kött. Idag var första dagen som han fick enbart fiskpuré. Innan har han fått ett par skedar med "proteinpuré" och desto mer rotsakspuré. Förstod att fisken mättade betydligt mer än rotsakerna då han lämnade väldigt mycket i nappflaskan idag.

Vad äter/åt era kids när de var runt fem månader?

Kommentarer
Postat av: Mia...Mamma till Lexie

Tycker att det ser jättebra ut!! Kul att han gillar mat å så länge inte magen krånglar är det ju bara att köra på! Kul Kul!! :)



Å tack för ditt stöd.. du om någon vet ju hur det är!! men visst ska vi klara detta.. Det är inte min saknad som är värst.. den har man lärt sig kontrollera.. det är tanken på att inte ha någon som löser av en vid de kämpiga stunderna!! Ja.. du vet vad jag pratar om!



Kram till dig och lill prinsen!

2011-11-15 @ 21:28:14
URL: http://miapiafias.blogg.se/
Postat av: Josefine - Mamma till Alva

haha men gud somnade han golvet på alla fyra ?? :D det är ju så jäkla gulligt när dom somnar sådär på konstiga ställen/sätt !



Vid fem månader så ammade jag fortfarande men vi hade börjat med smakisar och hon fick gröt till frukost/kvällsmål.. sen ammade jag som tillägg då hon fortfarande fick så små portioner :) hihi. kram !

2011-11-16 @ 08:16:55
URL: http://emmajosefine.com
Postat av: Sanna -Mamma till Meja (Gör inte bara barn, även namntavlor också)

Det tror jag med, lite skönt för mig att kanske få en sovmorgon och lite mer hjälp om dagarna. Fast som du skrev innan i ett inlägg att man har mycket tid. Men den tiden lägger inte jag på viktiga saker utan då sitter man här och ugglar oftast =)



Meja fick sin första smakis vid 4månader. Nu äter hon semp på morgonen två gånger. Sen efter ett tiden får hon en pure köttfärsås och spagetti är vi inne på just nu. Sen får hon semp och gröt runt 7på kvällen och en till semp eller välling innan hon somnar. :) Så ser hennes matvanor ut.

2011-11-16 @ 10:07:24
URL: http://sannis1987.blogg.se/
Postat av: Sara 18 år & mamma till Noah

Noah äter typ 1,5 dl gröt+fruktpuré 2 gånger dagligen (lunch kl 12-13 samt middag 18-19). Ingen fisk, inget kött, ingen fågel. Endast vegetariskt :) Och så kommer det förbli tills han ber om det själv! (nej jag är inte vegetarian). Han ääääälskar också mat!

2011-11-17 @ 22:02:46
Postat av: Landkrabba

Sara: Kul att du fortfarande kikar in här! Saknar din blogg och läsa om hur ni har det! Hoppas allt är bra! :) Får jag fråga varför Noah äter vegetariskt om inte du(ni?) gör det? Lika bra att förtydliga att frågan inte är illa menat på något sätt, är bara nyfiken! Har märkt att man måste vara extra tydlig med precis allt man säger i mammaland annars tror folk att man "vet bäst" eller bara är allmänt korkad och lägger sig i ;) Adam får ju fisk, fågel och kött men sen när matvanorna är mer etablerade skall han få vegetariskt en eller två gånger i veckan. Det är så vi äter; en dag kött, en dag fisk, en dag fågel, en dag veg och helgen blir lite hur som helst...

2011-11-17 @ 22:56:13
URL: http://landkrabba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0