Syslöjd

Emsut gav mig omedveten inspiration till att skriva om syslöjd. Hon lämnde följande kommentar i mitt förra inlägg:


"När jag hade syslöjd i skolan råkade
jag klippa hål i det linnet som jag sydde.

Jag hade inte så bra betyg...
"

Det här med syslöjd var inte min grej heller. För något år sedan visade mamma mig mitt så kallade symaskinskörkort. Det måste ha varit av ren godhet lärarinnan godkände mig. Eller så kanske man inte kunde bli underkänd på mellanstadiet?

Jag har också lyckats med en del saker i samma kaliber som Emsut skriver om. En gång sydde jag mig i fingret. Med symaskinen. Det gjorde ont. Inte lika ont som när jag stoppade in pekfingret i elvispen på hemkunskapen men det är en annan historia. Jag minns även att jag skulle sy en joker-mössa. Dock råkade jag sy ihop alla sidor så det fanns ingenstans att stoppa in huvudet.

Efter några misslyckanden med symaskinen gav jag mig på broderi. Hur svårt kunde det vara tänkte jag och valde glatt ut ett korsstygnsmönster jag gillade. Faktum var att det gick hyfsat att sy korsstygn. Det är inte så svårt. Bara väven är tillräckligt gles vill säga. Jag minns att jag tyckte det var kul och satt hela lektionen och sydde. Detta var på 90-talet. Kommer ni ihåg vad man hade på sig på 90-talet? Just det, stora bylsiga Champion- eller Aqua Limone-tröjor. Vad tror ni hände...? I slutet på lektionen upptäckte jag att jag hade sytt fast hela syslöjdstimmens broderi på magen på min tröja...

En före detta kollega var även hon fientligt inställd till syslöjden. Hon var dock mer inne på sabotage och klippte helt sonika av sladden på symaskinen. När läraren hade samtal med henne och hennes pappan svarade pappan dock stolt att det var ju smart av dottern att ta en sax med plasthandtag. Hon är sjöingenjör idag.

Vad tyckte ni om syslöjden?

Kommentarer
Postat av: emsut.



Klippa av sladden.. Det skulle jag ha testat. :)

2011-05-17 @ 06:12:16
URL: http://emsut.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0