BVC

Igår var vi på BVC för första gången. Förra veckan var de ju här på hembesök vilket jag måste säga var himla smidigt. Nu fick vi snällt masa oss dit och misstänker att det är så det kommer vara i fortsättningen. Fast mottagningen ligger bara tio minuter från där vi bor så det är ingen fara. Adam hade i alla fall gått upp i vikt och har nu passerat tre kilo, 3130 vägde han igår jämfört med 2890 förra veckan. Skönt att få kvitto på att han får mat i sig.

Dagarna bara flyter samman här hemma. De rullar på rasande fort och det enda störningsmomentet är egentligen amningen. Försöker få honom att ta bröstet men han vägrar. Det är inte det lättaste heller eftersom jag inte ens ser mina bröstvårtor. För att se dom och på så sätt kunna lägga honom i någitlunda rätt läge måste jag lyfta bröstet men när jag sedan släpper det så blir det ju inte bra. Och ja, jag har en ihoprullad handduk under bröstet. Jag är redan trött på amningsnappen och allt det söl och meck som den för med sig och amningen har tyvärr blivit något som jag nästintill fasar inför. Den där mysiga stunden som alla pratar om upplever jag en gång av tio. Eller tjugo. Det är den gång då det verkligen fungerar, då han suger bra och nappen sitter på plats under hela amningstillfället.

Jag vet att jag är gnällig nu. Och efter en snabb titt i forumen på nätet ser jag att jag inte är ensam om detta. Jag frågar mig själv hur länge jag kommer orka. Sex månader känns just nu som en väldigt lååång period. Personligen har jag inga "måsten" att amma. Jag är själv uppfödd på ersättning, brorsan likaså, och vi växte upp till finfina individer. Däremot så vill jag ju amma. I den mån det går. Men just nu frågar jag mig själv hur mycket jag ska satsa, hur dåligt jag måste må på kuppen. Som sagt, grabben är bara drygt två veckor så jag ska allt traggla ett tag till men blir det inte bättre kommer jag komma till en punkt då det inte kommer gå längre...

Kommentarer
Postat av: anne

Men kan du inte kontakta någon, kanske på MVC eller BB och fråga om du kan få hjälp? Det kanske behövs att en utomstående som kan detta med amning tar sig en titt på er gemensamma teknik? När man har en nyfödd på BB så har man ju fullt upp med hanteringen av den lilla människan och tar nog inte till sig all information. Att amning skulle vara så särskilt "mysigt" vet jag inte, däremot praktiskt till förbannelse och ger barnet en hel del mer än det som kommer på flaska.



Har du ammat liggandes på sidan? Det var definititv fenomenalt upptäckte jag med yngsta som ville ligga an stora delar av nätterna.

2011-06-22 @ 20:55:05
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag ammar nästan bara liggandes på sidan och håller alltid tag runt vårtgården med ena handen för att han ska få tag. Det är sällan jag släpper taget om bröstet för då går det inte (bara om bröstet är i princip tömt). Att sitta upp och amma funkar knappt, för då kommer det mjölk överallt... Men kämpa på, du hittar nog en lösning som funkar för dig!

2011-06-23 @ 10:59:10
URL: http://musiksara.myshowroom.se
Postat av: Sarah

Gör det som känns bra för dig. Jag tycker inte att du är gnällig, amning är inte det lättaste.



Du kan ju prova att växla mellan amning och flaska kanske? Då behöver du inte amma lika ofta och då kanske det inte känslomässigt blir lika jobbigt.



Ett annat alternativ är att pumpa ut bröstmjölken och ge den på flaska istället?



Hoppas det ordnar sig snart, så att både du och Adam känner er bekväma kring amning/matning.



Kram

2011-06-23 @ 15:19:38
Postat av: Sanna -Mamma till Meja

Jag igen... vafan vad jag skriver :D



STUMPAN du kommer in i det. JAG LOVAR!!!

Jag åkte ner efter några dagar hemma till affären och köpte ersättning.. Sååååå jäkla nära var jag att lägga ner. Körde med skyddet och det gjorde ju ont ändå och det var ett krångel att få på. Men du kommer in i det. Stressa inte utan låt det ta lite tid så får du gång det :)



Nu funkar det för mig och det är otroligt mysigt. Dessa knappar är borta nu för min del. Men finns där ifall sår eller något kommer igen :)



KRAM!!

2011-06-23 @ 16:00:46
URL: http://sannis1987.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0