Nöjd bebis

Efter att i en knapp veckas tid haft en väldigt gnällig bebis som sovit dåligt och velat ha mat i tid och otid ringde vi BVC. En sak är att amma var tredje timme, en annan sak är det när lillen vill ha mat var 1,5-2e timme och kvälls- och nattamningarna tar cirka en timme. Jag var faktiskt lite rädd för att be om hjälp, rädd för att få amningspropaganda tryckt ner i halsen tills det sprutar ur öronen. Jag blev så lättad när sköterskan direkt föreslog att vi skulle ge honom lite ersättning som komplement till amningen när han inte verkar nöjd. Så de sista dagarna har han fått en slurk på eftermiddagarna samt ett större mål innan sänggående då det är kvällarna som varit jobbiga. Och vilken skillnad!

Till att börja med så sover han cirka fyra timmar på natten innan han ammas. Han är mycket lugnare, sover i egen säng (eller ja, hårdliften), gnyr inte hela tiden och vaknar inte för minsta lilla. Samt att hans mamma är mycket piggare och gladare. Win win helt enkelt. Jag vet med mig att vi kommer sluta amma helt inom en överskådlig framtid. Vi har försökt. Vi har sölat, kladdat, gråtit och varit allmänt uppgivna och frustrerade. När jag gav honom flaska första gången var det en ny värld som öppnade sig för mig. Adam var nöjd och lycklig, jag kunde se honom, se att han var nöjd och lycklig. Jag blev nöjd och lycklig. Det kändes som en tung sten försvann från mitt bröst och det kändes underbart att få mata honom, inte ångestladdat.

Bröstmjölk må vara det bästa men som min kloka mor sa, det är ju rätt bra om det är bra för mig med. Att helamma i sex månader hade inte fungerat för mig. Jag hade gått in i en vägg, var så säkra. Jag tänker delamma honom några veckor till eller kanske till och med någon månad. Men jag är så lättad över att ha hittat något som fungerar för oss!

Kommentarer
Postat av: Sanna -Mamma till Meja

vi var också tvugna att ta ersättning eftersom hon var aldrig nöjd på kvällarna. De gjorde jag utan att fråga BVC för jag visste var de skulle säga om det. Men vad skönt att du fick bra respons av dem :)



Åh ja samma här, man svettades som en gris gör det än. Helt otroligt, förstår inte varför hahaha :)

2011-07-01 @ 15:23:37
URL: http://sannis1987.blogg.se/
Postat av: Sarah

Vad skönt att det löst sig för er :)

Glad bebis= glad familj ;)

2011-07-05 @ 00:42:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0