Funderingar

Jag har funderat en del idag på vad jag ska bli när jag blir stor. På riktigt. Tanken är ju att jag ska fullfölja vårterminen också men efter det, efter mammaledigheten, har jag ingen aning. Det är så mycket jag vill bli. Jag läser jobbannonser och det är så många jobb som tilltalat mig det sista. Jag var så ung, naiv och oerfaren när jag började läsa till sjökapten. Jag ångrar inte ett enda år till sjöss, det har varit en rolig och lärorik tid men hade jag fått välja om idag så hade jag inte gjort samma val. Det finns så många spännande yrken. Och så många spännande utbildningar. Sjökaptensutbildningen är väldigt smal. Efter fyra års studier erhåller man sjökaptensexamen och kan börja segla andrestyrman. Efter det blir man överstyrman och till slut skeppare. Kapten. Efter ungefär sex år kan man hämta ut den högsta och slutgiltiga behörigheten, sjökaptensbrevet. Innan man dock blir kapten, befälhavare, dröjer det dock tiotals år för de flesta...

Självklart finns det landjobb inom sjöfart också. Försäkringsbolag, rederikontor och befraktare för att nämna några. De allra flesta vill dock att man skall ha det eftertraktade sjökaptensbrevet. Jag kan tänka mig att fortsätta arbeta med sjöfart, fast från land, men vet att det kommer bli tufft att hitta ett jobb. Men som sagt, det är så mycket annat som lockar. Biträde i en fin fiskdisk, säljade i underklädesaffären Change, informatör på kommunen, jobba med turism... Jag kan göra listan hur lång som helst. Dock känner jag att jag är inne på rätt spår med min nya utbildning. Jobba med människor, jobba med personal. Det är något jag verkligen skulle vilja göra. Bli rekryterare, personalchef, jobbcoach eller jobba på arbetsförmedlingen. Efter mammaledigheten skall jag söka jobb men får jag inget så kommer jag nog ta tillbaks min plats på utbildningen och fullfölja den. Framtiden känns spännande!

Kommentarer
Postat av: Linda

Med din erfarenhet kommer det att gå toppen! Jobbar som själv som informatör, numera i en kommun, och kan bara rekommendera det. Men allt annat låter också superskoj. :)

2011-01-05 @ 20:19:43
URL: http://svartvitkatt.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Det måste finnas många möjligheter för Dig med Din utbildning. Det kan vara bra att testa en del olika.

2011-01-06 @ 00:47:51
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0