Kvinnans roll i hemmet och arbetet

Den nya kursen jag nu börjat läsa heter som sagt Arbetsliv och samhälle och trots kursstart och introduktion igår så vet jag inte riktigt vad den skall behandla. Har i alla fall fått en rätt intressant uppgift som går ut på att vi skall bilda grupper om fyra och i denna grupp skall varje deltagare läsa en av de fyra böcker som är obligatoriska för kursen och sen skriva referat samt recension på det. Det hela avslutas med inlämning och seminarie då de olika böckerna diskuteras och jämförs. Då de fyra böcker som skall användas är i "pocketboksformat" och inte "tegelstensformat" känns uppgiften inte allt för betungande.

Jag valde en bok som heter Mellan arbete och familj av Maria Stanfors. Den skall behandla hur relationen mellan arbete och familj förändrats i Sverige under det sista seklet samt hur detta har påverkat kvinnans roll, både på arbetsmarknaden och i hemmet. Jag fastnade direkt för denna då jag själv har en hel del erfarenhet från extremt mansdominerade yrken samt att jag i skrivande stund håller på att bilda familj.

Jag har bara läst inledningen hittills men jag tror att det kan bli intressant läsning och jag hoppas att jag kommer kunna relatera mycket till mig själv och den yrkeslivserfarenhet jag har. Dock känner jag redan nu att det kommer bli knivigt att skriva en recension på cirka 250 ord. Det är för få ord. Jag gillar att skriva och jag gillar definitivt när jag kan sätta teori i förhållande till mina egena erfarenheter. Mycket teori som man läser i skolan kan te sig oförstålig ända tills den dag då man står i den situation teorin behandlade. Jag minns mycket väl hur jag under sjökaptensutbildningen himlade med ögonen åt ledarskapskursen och jag minns ännu tydligare hur intressant jag tyckte att det blev när jag väl kom ut i en ledarskapsposition. Som den iakttagare jag är så älskade jag när nya besättningsmedlemmar mönstrade på och nya rollsökningsfaser inleddes utan att någon annan var medveten om vad som skedde. Faktum är att jag tyckte det var så intressant att jag gick iland och började läsa organisation och ledarskap på universitetet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0