Klipptid

Jag ska klippa mig imorgon eftermiddag. Jag är väldigt sugen på att färga min tråkiga råttfärgade utväxt som nästan ser grå ut men tänker avvakta till sommaren. Vet inte vart jag ska dra gränsen för vad som är farligt för Mini och inte men hårfärg känns som en ganska stark kemikalie. Ska fråga frisören hur det är med toningar. Blir håret allt för grått får jag väl vara kreativ med sjalar och hattar :)

Mitt hår är långt nu. Når ända ner till axlarna. Jag vet att många tjejer tycker att det är kort hår men jag har aldrig någonsin haft så långt hår och jag är så trött på det nu! Håret är ganska uppklippt och det är slitet och torrt trots att det inte var särskilt länge sen jag klippte mig. En del av mig vill klippa mig kort igen, gärna riktigt kort. Pojk-kort. Men kort grådassigt råttfärgaat hår känns inte så kul. Samt att jag hört flera skräckhistorier om att håret inte alls blir som man tänkt sig om man gör något radikalt med det under graviditeten. Å andra sidan kanske det är värt att testa, jag har alltid drömt om lockigt hår. Det här kanske är min chans... Annars får det bli att klippa av det till sommaren, perfekt att bara kunna dra i lite fudge och så är det klart. Något säger mig att jag inte kommer ha tid att stå en halvtimme framför spegeln varje morgon då...

Kommentarer
Postat av: Inga Magnusson

Jag tror att det är ungefär så här i princip med hår under graviditet:

Medan kvinnan är gravid så byts hårstråna ut i långsammare takt, dvs håret blir tjockare. Det har något med hårsäckarnas jobb att göra, det påverkas av hormoner. Men sedan efter graviditeten så faller det hår av som skulle ha fallit under graviditeten om kvinnan inte varit gravid. Och det kan alltså upplevas som att det blir tunnare då en period. Vet inte om jag lyckats förklara vad jag menar. Men jag tror att det i princip är så.

Din skepsis mot kemikalier är sund, även om jag tror att det man gör i slutet av graviditeten påverkar mindre än det man gör i början. Sen blir det ju amning förhoppningsvis en längre tid, och då får man tänka på det. Du har ett sunt liv framför Dig!

2011-02-10 @ 07:18:37
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0