Info-träff

Har precis anmält mig och sambon till en informationsträff på Försäkringskassan angående föräldrapenning. Jag har kollat en del på det på nätet och det ser inte så svårt ut. I alla fall inte om man är och jobbar som de flesta andra. Men vi är ju såklart inte som alla andra. Jag var sjöanställd av ett svenskt managementbolag, tog tjänstledigt för studier, fartyget jag arbetade på bytte manager och numera är jag anställd och tjänstledig från ett bolag med säte på Britiska Öarna. Att ha sjöinkomst är något som myndigheter är väldigt ovana vid och det ställer ofta till problem. Har tappat räkningen på de duster jag haft med CSN och Skattemyndigheten. Min sambo då. Ja, han är ju svensk medborgare men jobbar heltid i Norge, för ett norskt rederi och skattar därmed på andra sidan fjälltopparna. Även han har sjöinkomst. Hoppas att någon kan förklara och bena ut från vilka länder vi egentligen ska söka hjälp från!

Är det någon av Er som varit på de träffar Försäkringskassan anordnar?
Får man någon matnyttig information eller är det bara upprepning av vad som står på nätet?

Kommentarer
Postat av: Erika

Tack! Visst är det, riktigt roligt att det faller så bra in vid vår årsdag :)

2011-02-16 @ 20:13:24
URL: http://mylittlewords.se
Postat av: Inga Magnusson

Hmmm under ett par veckor så fanns tvång på alla svenska gränsbor som jobbar i Norge att också skriva sig i Norge och därmed bli norrmän! Fast nu blev det tydligen ett bättre beslut och de slipper. Hoppas det löser sig för Dig så Du inte behöver anta någon annan nationalitet.

2011-02-16 @ 20:48:40
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0