Hobby?

Jag vill ha en hobby. Jag behöver en hobby. Jag vill hitta något jag brinner för. Jag skulle vilja påstå att jag aldrig haft en ordentlig hobby. I såna där Mina Vänner-böcker man skrev i när man var liten skrev jag alltid saker i stil med umgås med kompisar, lyssna på musik och så vidare. Idrott var aldrig min grej. Jag var, och är, extremt bollrädd och ute på ön var det bara fotboll och innebandy som erbjöds för barn och ungdommar.

På fritiden idag så tränar jag en del, umgås med vänner och myser i hemmets lugna vrå. Jag är en yngre version av en gammal tant. Jag går gärna och lägger mig tidigt, jag utbyter recept med mina vänner och kan fastna i olika korsord och sudokus. Men inget av det känns som en hobby, ett intresse. Att träna är mer ett måste. Visst tycker jag att det är kul (för det mesta) men jag tycker inte att det är en hobby att simma två gånger i veckan, sitta en stund på en motionscykel och lyfta lite vikter. För vissa, mer inbitna motionärer, är säkert träningen en hobby men för mig känns det som sagt mer som ett måste, även om jag vill göra det. Förstår ni? Att uppge vänner som sin hobby känns inte helt okej heller. Att säga att det ställe man trivs bäst på är soffan är definitivt inte okej...

Efter att ha läst ett flertal bakbloggar har jag förstått att bakning verkar vara ett väldigt stort intresse hos många men jag frågar mig, vart ska jag göra av allt jag bakar i så fall? Jag kan inte äta bakverk varje dag. Jag vill inte äta bakverk varje dag. Och min bekantskapskrets är inte så stor att jag kan skänka bort massor med kakor heller. Men jag gillar verkligen att baa och skulle gärna utveckla mina talanger en aning. Att göra vackert dekorerade tårtor eller cupcakes vore kul!


Mina första cupcakes. Jag var, och är, väldigt stolt över dem.
Men efter att ha kollat in flertalet bakbloggar har jag insett att jag
har en del att lära...

Ett gansa nytt intresse för sambon och mig är geocaching och det är verkligen en perfekt hobby. Man kommer ut i naturen, får promenera och se vackra saker samtidigt som man har ett mål med promenerandet. Att hitta cachen. Problemet är dock att vi snart har hittat alla cachar i Kalmar och eftersom vi inte har någon bil är det svårt att ta sig vidare. Geocahing kommer definitivt bli ett återkommande inslag på våra framtida resor, oavsett om det bär av till Kanarieöarna eller Västkusten men det kan tyvärr inte bli en varje-dag-hobby.


Vintercahing på Öland

Vad återstår då? Scrapbooking kanske? Eller lära mig att sticka. Hur tusan lär man sig det förresten? Jag har aldrig stickat något i hela mitt liv. Faktum är att jag var så kass i syslöjden att jag inte behövde vara där om jag inte ville. Ja, jag blev mer eller mindre utkörd. Brodera korsstygn kan jag faktiskt och tycker till och med att det kan vara lite kul men jag vill inte ha en massa broderier på väggarna och det känns omotiverande att brodera för att sen lägga i en låda. Om det inte vore för att jag är rätt hundrädd så hade jag kunnat tänka mig en liten Shetland Sheepdog att tävla i agility med. Men det funkar inte heller. Tyvärr är jag inte särksilt kreativ heller annars kunde jag ju köpt ett staffli och börjat måla. Men modern konst kan ju se ut lite hur som helst, det kanske vore något?


Tävla med den här sötnosen i agility?

Vad har Ni för hobbys? Och har Ni några förslag på vad en snart 27årig sjömansgräsänka och blivande mamma kan sysselsätta sig med?

Kommentarer
Postat av: emsut.



Det jag gör mest är att läsa bloggar, jobba och spela betapet. Vet inte om det kan räknas som hobbies? :) Men ta och prova betapet! Http://www.betapet.se :)

2011-02-15 @ 17:43:53
URL: http://emsut.blogg.se/
Postat av: i min lilla lilla värld

Ja, bakning verkar onekligen stort. Men vad gör de med allt de bakar? Inte kan de väl äta allt själva?

2011-02-15 @ 21:10:32
URL: http://saratilling.se
Postat av: Inga Magnusson

Abonnera på Genline eller någon annan släktforskarsite och börja släktforska! Jag sysslar med det av och till just nu med lite hjälp och det ockuperar mig fullständigt. Man liksom lever sig in i släktingarnas liv, följer deras flyttningar och öden och försöker föreställa sig hur de tänkte. Sen kan Du ju göra en fin släkttavla till den nya ättlingen!

2011-02-16 @ 06:15:38
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Mina hobbies är typ det du har lagt åt sidan redan =)

Sy, måla och vovven =D Jag är väldigt kreativ och har jätteroligt när jag hittar på nya saker =)



Sv: hur vissa människor är funtade lär jag aldrig förstå... att plåga ett oskyldigt djur..

Jag mår skit, och nästa vecka är det sportlov vilket betyder att snorungarna kommer vara hemma hela veckan... Jag har så himla ont i magen och har extrem ångest för att lämna lillen.. Jag är borta 4 timmar 2ggr i veckan, mend et räcker ju med bara några minuter för att ge sig på honom...

Man får inte heller ta med sig hundar till där ajg arbetstränar, men jag ska se om dom kan göra ett undantag nästa vecka så jag kan vara i typ trädgården (en "stations" där) med honom..

2011-02-16 @ 20:06:09
URL: http://makeovermadness.shapemeup.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0