Ett grått Köpenhamn och god mat

Igår bar det ju av på en liten snabbvisit till Köpenhamn. Hade ett underbart dygn trots kyla, snålblåst och dis. Hade hoppats att det skulle vara lika soligt och fint som det är här hemma i Kalmar men återigen blev jag påmind om varför det är så mycket bättre att bo på den östra delen av Sverige...

Bodde på hotell i Femören och passade på att ta några geocachar runt Amager Strand. Är säkert väldigt fint där sommartid men nu var det bara grått. Himmel, hav och gräs smälte samman och allt blev bara en grå sörja. Tog inte ens några foton på eländet men grå sörja är nog det ord som beskriver omgivningarna bäst. Efter en stund ute i kylan och blåsten blev det Metron in till Köpenhamn och ut till Nyhavn som är vårt favoritområde. Återvänder dit gång på gång.


De färgglada husen var även de gråare än vanligt...

Hade tänkt att geocacha runt Nyhavn och ursprungsplanen var att ta oss ända ut till Den Lille Havefrun men efter att ha funnit en cache precis i början av kajen och lyckats logga den i folkmyllret var vi lätt stelfrusna och letade istället upp en mysig pub för att värma oss på. Beställde varm choklad och det var den godaste choklad jag druckit på länge. Ingen maskin-varm-choklad utan riktig, gjord på kakao och inte något sockrigt chokladpulver. Och det var färsk vispad grädde på toppen, inte sprutburksgrädde. Jag säger bara mums!


Varm choklad på mysig dansk pub

I sedvanlig ordning avnjöts även midagen i Nyhavn, denna gång på en restaurang vid namn Gasten & Galionen. Jag har länge varit intresserad av detta ställe, främst på grund av namnet och vi har planerat att äta här ett flertal gånger. Dock har vi alltid fastnat på någon annan restaurang av någon anledning... Har ätit på flera av restaurangerna i Nyhavn nu och vi har alltid varit lika nöjda. God och vällagad mat och att sitta på uteserveringarna på sommaren med en kall öl eller ett glas vitt slår ju det mesta... Igår satt vi dock inne i värmen och jag åt en underbart god fisksoppa med saffran till förrätt samt moules frites till huvudrätt. Skålen med musslorna var dock gigantisk och de var så goda att jag helt glömde bort de friterade potatisarna. Kan dock inte påstå att jag sörjer dem...


Kommentarer
Postat av: Jeanette

Sv: hihi =D

Ja jag sörjer som bara den... Jag hade redan bestämt vilka skor jag ville ha och allt ;P

2011-02-02 @ 17:52:06
URL: http://makeovermadness.shapemeup.se
Postat av: Sara

SV: Tack vad snällt av dig! Hade dreads först men tröttnade så snaggade av hela skiten :P

2011-02-02 @ 18:13:48
URL: http://musiksara.myshowroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0