Grupparbete - satans påfund

På ett sätt är skolan redan slut för den här terminen. Inga mer föreläsningar, inga mer tentor. Dock finns det ju ett men. Ett ganska stort sådant. Det heter 7,5 hp grupparbete. Och det kommer gå åt helvete. Den optimistiska delen av mig börjar sakta men säkert försvinna, i alla fall inför denna uppgift. Det kommer inte gå. Det kommer bli tidernas sämsta grupparbete. I alla fall det sämsta jag satt mitt namn på.

För ett par veckor sedan gjorde vi en rätt tydlig projektplan. Där stod det bland annat att vi till den här veckan skulle ha läst relevant litteratur, gjort bakgrundsresearch om företaget och så vidare. Innan påsk gjorde vi en ännu tydligare lista på saker att göra under påskhelgen. Jag har gjort min del.

Jag har mailat en A4-sida med länkar om det aktuella ämnet till de andra. Jag har tre kapitel kvar i den sista kursboken. Jag har klottrat ner några sidor med tankar och frågor inför intervjun på fredag. Jag har funderat på hur vi kan använda de teorier vi valt ut.

En av gruppmedlemmarna var till Berlin över påskhelgen. Det är henne jag känner bäst. Hon hade inte gjort särskilt mycket då hon inte haft tillgång till internet. Hon hade dock med sig litteraturen och har snart läst ut den även hon. Men hon har koll på läget. Hon hänger med. För hon är påläst. De andra två har inte ens beställt alla böcker utan står i kö på biblioteket för att låna dem. När jag frågar om inte de har några länkar att dela med sig av svarar de att de inte googlat. De hade inte en enda fråga nerskriven inför den intervjuguide vi skulle upprätta idag. Så i slutändan blev intervjuguiden mina tankar och funderingar. Och de demokratiskt utvalda teorierna är vi bara två stycken som läst om och är insatta i.

Jag är irriterad och lite smått förbannad. Hur svårt kan det vara att göra sin del? Min del av arbetet föll på metod och teoretisk referensram. Jag ville inte vara ansvarig för analys, resultat eller slutsats då det finns en viss risk att jag är iväg och föder barn då. De andra förstod det och tyckte det var fair. Jag är snart klar med min del. I alla fall i stora drag. Sen blir det ju lite finjusteringar i efterhand såklart. Jag funderar på om jag efter det ska släppa allt. Låta de andra göra som de vill och bara strunta i att mitt namn kommer stå på en katastrofalt dålig produkt? Problemet är att jag är ambitiös. Jag är duktig. Jag kan skriva arbeten. Och det kommer inte kännas bra att lämna ifrån mig något som inte ens är i närheten av vad det hade kunnat bli...

Kommentarer
Postat av: emsut.



Jag är inget stort fan av grupparbeten. Kommer aldrig bli och har aldrig varit. Det är något ytterst sällsynt tillfälle som det faktiskt har gått bra och jag faktiskt inte varit den som ordnat ihop allt till sist. Men heja för att jobba självständigt!



Önskar att jag kommer se ut som dig den dagen jag blir gravid (om den kommer!) Men jag får väl nöja mig med att gifta mig snyggt till att börja med.. :P Ska bara hitta en klänning först.. eller börja leta! :D

2011-04-26 @ 21:22:09
URL: http://emsut.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Det är så jäkla tradigt när det blir sånt. Jag råkade ut för samma i gymnasiet en gång. Och jag vill att det ska vara ordenligt gjort, är lite pedant när det gäller sånt.

2011-04-26 @ 21:28:42
URL: http://makeovermadness.shapemeup.se
Postat av: Inga Magnusson

Detta är irriterande! Alla måste ta ansvar! Annars är det inte ok! Egentligen borde Du prata med kursledningen om de här studiekamraterna som inte gör sin del. Jag antar att ni har en handledare på avsnittet och den kan egentligen hjälpa till att lösa det här. För du riskerar ju Dina poäng om Du hamnar i en förlossning när jobbet är inne i sin slutfas och det blir inte så lätt att komplettera då.

2011-04-29 @ 05:49:39
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0