En doft

I våras fick jag en ny parfym av mannen min. Miss Dior - Chérie. Doften var egentligen inte jag men jag älskade den från första sekund. Jag är mer sportiga, friska dofter som Ralph Lauren och Lacoste. Men Chérie tog mitt hjärta med storm. Flaskan är nästan slut nu och jag använder den bara vid speciella tillfällen. Det behöver inte vara kopplat till de uppenbart speciella tillfällena utan kan likväl vara en dag då jag bara går hemma. Bara för att det tillfället är speciellt för mig. Just där och då.

Trots att parfymen är så nya för mig framkallar den så många minnen. Den luktar sommar. Den luktar Korfu. Den luktar som jag kände mig den kväll som R frågade om jag ville bli hans fru. Parfymen luktar sommaren 2010 och varje gång jag tar av korken på flaskan fylls jag av lycka. Jag minns vår förlovningsdag. Hur vi på dagen åkt moped runt på ön. Hur vi på eftermiddagen drack ett par Amstel på balkongen. Hur jag gjorde mig i ordning inför den picknick vi skulle ha i en gammal ruin på kvällen. Hur vi dansade till Veronika Maggio i lägenheten innan vi tog med oss en flaska bubbel ner till stranden och ruinen. Jag visste inte att R skulle fria. Visst fanns tankarna i bakhuvudet, jag hade ju trots allt varit med och valt ut ringar ett par månader tidigare, men jag slog undan dem...

Chérie luktar som de resterande dagarna på Korfu. Den påminner om den bubblande lycka som det innebar att vara nyförlovad. Jag kunde inte sluta titta på min vänsterhand. Ringen blänkte och var så vacker. Ringen är fortfarande vacker. Faktum är att vi älskar ringarna så mycket att vi inte graverat dem än. Det skulle kännas konstigt att vara utan dem en vecka nu...

Jag är lycklig nu också. Jag tror aldrig att jag varit lyckligare än så här. Just nu kan jag inte önska mig något annat av livet än det jag har nu, en fantastisk fästman och en busbebis i magen. Livet blir bara bättre för var dag! Men det är en speciell känsla att få lukta på, och använda, en parfym som doftar så många minnen. Det är en speciell känsla att när som helst kunna åka tillbaks i tiden och uppleva samma tillfälle om och om igen. Jag minns de två underbara veckorna på Korfu. Inte bara förlovningen utan allt det andra. Jag minns alla de kvällar vi gick hand i hand i den lilla byn. Jag minns att det var lite ovant att hålla handen när jag hade en ring på fingret. Jag minns hur gott det svala rosévinet smakade. Jag minns hur goda de vitlökskokta musslorna var. Jag minns hur vacker månen var när vi satt på stranden på natten. Allt detta finns i mitt badrumskåp. Det är inte illa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0