Potatis- och purjölökssoppa

Jag gillar soppa. Speciellt nu på hösten. Det liksom värmer innifrån. Tyvärr lagar jag inte soppa så ofta som jag önskar. Varför vet jag inte. Det känns jobbigt på något sätt men soppa är ju den enklaste rätt man kan göra ju!



Landkrabbans potatis- och purjolökssoppa (1 portion)

2-3 potatisar
1/4 purjölök
1 vitlöksklyfta
1/2 hönsbuljongtärning
2,5 dl vatten
Ev. 3 msk matlagningsgrädde
Salt och peppar efter behov

Skiva purjolöken tunt och fräs tillsammans med den pressade vitlöken i lite olja eller smör. Skala och tärna potatisen. Lägg i kastrullen och häll på vattnet och smula i buljontärningen. Sjud till potatisen är riktigt mjuk. Mosa potatisen med gaffel eller mixa soppan (om man vill ha den helt slät). Tillsätt grädden. Smaka av med salt och peppar. Servera med en klick creme fraiche och hackad gräslök.

Vilka är Era favoritsoppor? Har Ni något recept att dela med Er av?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0