Första hjälpen

Kommer ni ihåg kryddträdgården som jag var så stolt över i augusti? Mmm... Den har varit fin. Den har skänkt mig glädje. Det har varit så otroligt lyxigt och gott att bara kunna gå ut på balkongen och knipsa av några blad basilika eller klippa lite färsk gräslök över maten... Tyvärr är den inte lika fin nu.

Senaste veckan har varit upp och ner. Tentaplugg varierat med en känslomässig berg-och dalbana. Trots detta har jag inte glömt bort mina örter. Jag har vattnat dem lite då och då och plockat av vissna blad. Men det är en sak jag inte ens reflekterat över. Att det varit frost flera nätter i rad! Eftersom vi inte har bil tänker jag inte på det. Jag tar på mig min stora svarta smurfmössa och så är det bra med det. Tänker inte på om det är frost eller inte. Som bilägare tänker man på det. Så nu ikväll när jag skulle gå ut och vattna mina örter såg jag att dom inte var så glada. Basilikan är alldeles ljusgrön. Timjanen känns torr och hård. Gräslöken är bara ledsen. Chiliplantan har tappat chilifrukterna. Fasiken!

Har nu tagit in örterna i värmen. Hoppas att det går att tina dem. Jag har vattnat dem och pratat med dem och tagit bort sådant på dem som såg lite väl ledset ut. Nu håller jag tummarna för att dom kvicknar till i vårt varma mysiga kök. Annars får jag väl köpa nya örter och plantera. Jag har ju trots allt 15 liter jord kvar...

Min sambo och jag har världens sämsta ögonmått. Speciellt när vi bedömmer saker tillsammans. Ju fler kockar eller vad är det man säger? Vi stod och funderade på hur mycket jord som behövdes till fyra krukor. Minsta säcken som fanns var på åtta liter. 25 liter kändes lite overkill, det insåg till och med vi. Dock stod vi och funderade om vi behövde en eller två säckar á åtta liter. För att vara på säkra sidan tog vi två.

Hur mycket jord som gick åt till planteringen? Någonstans mellan en och två liter...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0