Spenatgratäng

Fick en förfrågan om receptet på spenatgratängen jag åt tidigare i veckan så här kommer det. Busenkel rätt som passar till kyckling, grillade rätter och speciellt lax och andra fiskar.

400 g fryst hackad spenat
4 ägg
150 g fetaost
1 dl creme fraiche
1 pressad vitlöksklyfta
Salt och peppar

Tina spenaten och krama hur vattnet eller pressa ut det genom en finmaskig sil. Blanda spenat, ägg, smulad fetaost, den pressade vitlöken och creme fraiche i en bunke. Smaka av med salt och peppar. Häll smeten i en smord ugnssäker form och grädda i ugnen (225 grader) i cirka 20 min.

Jag brukar innan gräddningen garnera gratängen med rödlöksringar och oliver.


Spenatgratäng med kyckling och morotssallad

Denna spenatröra är väldigt användbar. Jag brukar variera den med att byta ut fetaosten mot annan ost så som Västerbotten eller parmesan och ha i färre ägg så den inte blir så "rinnig". Röran lämpar sig då perfekt att ha som fyllning i pastarullar gjorda av färska lasagneplattor eller som fyllning i filo- eller smördegsknyten. Spenat är en underskattad grönsak som många bestämt hävdar att dom inte gillar och tänker tillbaks på skolans slabbiga sörja. Men det finns så mycket gott att göra med spenat! Om ni är tveksamma till spenat, testa detta recept. Ni kommer bli förvånade över hur gott det är!

Kommentarer
Postat av: Cinderella

Det låter gott det där. Det borde väl gå lika bra med färsk spenat, tror du inte?



Och varför blir den rinnig med flera ägg, koagulerar de inte? Eller kanske blir den mindre rinnig om man använder färsk spenat, det blir nog mindre vätska då.



Jag ska definitivt laga den!!!

2010-11-14 @ 21:43:21
URL: http://enbalpaslottetiseptember.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0