Vatten!

Någon gång under natten kom vattnet tillbaks! Det kändes så bra när jag var upp inatt och var på toa och när jag tryckte på knappet så spolade toaletten. Imorse borstade jag tänderna under rinnande vatten, sköljde ur mjölkpaketet innan jag lade det i återvinningen och startade två tvättmaskiner. Allt sådant som vi i västvärlden är vana vid.

Personligen tycker jag inte att det var hela världen att vara utan vatten i ett dygn. Det fanns gott om snö att smälta för att ha till toalettbesök och jag fick en väldigt bra ursäkt för att äta jordgubbscreme till lunch och varma mackor till middag. Enligt den lokala tidningen Barometern saknades det sex meter rör på huvudledningen, något hade gått fel vid ett underhållsarbete. Jag tycker att kommunen fixade det hela rätt snabbt ändå, sex meter huvudledning är säkert ett ganska stort rör...

Jag sitter här och fnissar och läser läsares kommentarer på Barometerns hemsida. Visst är det jobbigt att vara utan vatten men är det verkligen jobbigt? Signaturen Galet66 skriver såhär "har fortfarande inget vatten...får väl gå ut och S**** i en snödriva". Så kan man göra. Annars kan man ta in snödrivan, smälta den och använda den till att spola i toaletten. Undertow tycker "kommunal klantighet att en läcka slår ut hela kalmars vattennät! Är det bara en ledning in hit?" Kommunal klantighet? Det står klart och tydligt att det var en huvudledning, stamledning, som hade gått sönder. I regel finns det bara en stamledning. Samhället är sårbart på många sätt, speciellt när det kommer till stamledningar och framförallt SJ's stambanor...

Självklart går diskusionen över styr när UNCHR skriver "Vi och palestinierna i Gaza har samma problem. Vi har inte vatten." Det förvånande med detta uttalande är att de flesta håller med. Sonja_A som varit en flitig kommenterare under hela gårdagens kris anser följande "faktum är att parallellen till Gaza inte är dum alls. Tillgång till rent färskvatten är en av de allra viktigaste faktorerna när man ska mäta människors välstånd. Inte märkligt, med tanke på att vatten är källan till allt liv. Så en hel kommun utan vatten i en hel dag? Det är knappast bra reklam för Kalmar. Eller om vi ska kalla kommunen "lilla Gaza"?"

Utan vatten en dag... Ja, det är ingen höjdare men det går. Världen stannar inte för det. Och dålig reklam för Kalmar? Imorgon har alla glömt det ändå. Visst var det jobbigt, eller egentligen mer ovant, att inte ha vatten igår men att jämföra Kalmar med ett så sargat område som Gaza? Nej, där går gränsen. Jag är tacksam för de killar och tjejer som lagade ledningen igår i snöstormen medan jag låg inne under filten och myste. Men nu ska jag minsann gå och tvätta håret! :)

Kommentarer
Postat av: Inga Magnusson

Har Du haft en annan blogg förut? Som vi har haft utbyte via? Du behöver inte svara om Du av något skäl inte vill.

2010-12-19 @ 17:23:02
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: josefin

Roligt att du är med i tävlingen! Lycka till :) <3

2010-12-19 @ 19:46:57
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: josefin

Roligt att du är med i tävlingen! Lycka till :) <3

2010-12-19 @ 19:47:10
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: Millah

Hej... Allt bra?

Jag har igång massa roliga tävlingar & det kommer in nya titt som tätt!



Du hittar tävlingarna här---> http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Ta hand om dig =) Kramar // Millah

2010-12-19 @ 21:19:47
URL: http://millahoman.blogg.se/
Postat av: Herta

KOm insurfandes till denna blogg via en länk från en annan blogg jag läser. Hit tror jag att jag kommer att återvända, blandat läsbart.

2010-12-19 @ 21:54:37
URL: http://hertabloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0