Ultraljud

Idag har vi fått se vår bebis för första gången! I Kalmar blir man erbjuden ett tidigt ultraljud i vecka 12-14 eftersom barnmorskorna vill träna på någon teknik som krävs för att de i framtiden skall kunna erbjuda ett så kallat NUPP-test. Ultraljudet vi gjorde idag var således inget NUPP-test utan ett tillfälle för dem att träna och ett tillfälle för oss att få se vårt lilla pyre. Det var verkligen det häftigaste jag varit med om tror jag!

Jag har haft väldigt svårt att förstå att vi väntar barn. Det beryktade morgonillamåendet har hållit sig borta, humöret har varit jämt och några superskumma cravings har jag inte fått. Jag har alltid haft visionen av att när man är gravid så är man bosatt över toalettstolen i 12 veckor men tack och lov så var det inte så för mig. Min mor är övertygad om att vi kommer få en son eftersom hon inte mådde illa när hon väntade min bror...

Idag så blev allt dock så verkligt. Det är verkligen en liten bebis i magen! Det bor någon där inne. Barnmorskan hade svårt att mäta den eftersom h*n hoppade runt, flaxade, vände och vred sig hela tiden. En liten helikopter jämförde jag det med. Sambon var dock mer realistisk och trodde på en akrobat. Men ungefär sju centimeter sa hon att Mini är (bebisen heter Mini tills vidare) och storken skall komma den elfte juni.

Jag känner mig så lättad och lugn nu. Det är en bebis i magen och den har två armar, två ben, ett huvud och ett hjärta som slår. Och den verkade ha det väldigt bra med tanke på alla glädjeskutt den bjöd på. Folk snackar om att man ska känna sig gravid. Jag gör inte det. Hur känner man sig när man är gravid? Jag känner mig som vanligt. Lite mer kvällstrött och lite hungrigare bara. Fast hungrig har jag visserligen alltid varit... Men nu har ag sett bevis på att jag är gravid. Att bebisen lever och frodas. Och det gör mig så lycklig och varm inombords!

Kommentarer
Postat av: Tweety

Visst är det kul med första ultraljudet, stort Grattis! Kramen

2010-12-06 @ 18:38:58
URL: http://tweety26.wordpress.com
Postat av: Cinderella

Så underbart roligt för er!!!!



Du kan mycket väl fortsätta må hur bra som helst men snart nog (runt v. 16-18 ungefär) när du börja känna rörelserna blir graviditeten än mer verklig och sedan när magen blir stor, då kkänner du dig gravid...!



Jag har inte kräkts en enda gång, knappt mått illa, på tre barn, bara var trött med barn nr 2. En graviditet kan vara ganska lindrig.



Njut, det är speciellt! :)

2010-12-06 @ 20:37:49
URL: http://enbalpaslottetiseptember.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag känner mig inte heller gravid. Vecka 15 nu, och det är först nu jag känner att det är något alls där inne (trots det har jag varit stor ett tag) men känner mig inte gravid ändå... Tror inte hjärnan kopplar riktigt. Och nu när jag känner livmodern får jag mest bara panik. Att min kropp förändras så mycket, att jag inte känner igen den. JAG KÄNNER INTE IGEN MIN KROPP!!! Det är en obehaglig känsla. Man vet inte vad som händer, när det händer. Jag har inte fått se min lilla heller... Får vänta över 3 veckor till... =/ inte fått se något hjärta eller något... (men lever gör den, för den växer!)

2010-12-09 @ 17:25:20
URL: http://musiksara.myshowroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0