Tomatsoppa

Jag har alltid trott att jag inte gillar tomatsoppa. Jag minns en väldigt stark och skarp tomatsoppa som min pappa åt när vi var små. Den var förpackad i en vit och röd plåtburk och jag tyckte den var vedervärdig. Efter det drog jag slutsatsen att alla tomatsoppor var vedervärdiga. Idag ändrade jag dock min uppfattning. Jag lagade en egen tomatsoppa och den blev så god!


Tomatsoppa toppad med alfaalfagroddar

Tomatsoppa (4 portioner)
1 kilo färska tomater
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
7 dl vatten
2 msk koncentrerad grönsaksfond
3 msk tomatpuré
1 tsk socker
salt och peppar
1 dl creme fraiche
1 kruka basilika

Dela tomaterna i fjärdedelar och skär bort kvistfästena. Skala och hacka löken och itlöken. Fräs lök och vitlök i olivolja i en kastrull på medelstark värme utan att löken tar färg. Tillsätt tomaterna med vatten, fond, tomatpuré och socker. Salta och peppra. Låt det hla puttra på svag värme under lock i cirka 20 minuter. Rör om ett par gånger under tiden. Mixa sedan soppan slät och rör ner creme fraiche. Smaka av med salt och peppar om så behövs. Hacka basilikan och strö dom i soppan strax före servering.

Receptet kommer från kokboken Klaras bästa mat för gravida - en god start för dig & ditt barn, skriven av Klara Desser, Anna Nord och Hans Desser.

Kommentarer
Postat av: josefin

Tack för ditt bidrag! =)

2010-12-09 @ 19:50:07
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: Sara

SV: Okej men vad härligt med en än så länge lättsam graviditet! Träning är härligt, man blir piggare av att träna. Har själv tränat en del men har glidit ifrån det under sommaren och så tycker jag inte man ska "börja" igen när man är gravid.. Okej om man tränade innan men man ska inte öka sin träning! Jag tycker också det är härligt att prata med folk som gått lika långt... fast de flesta har gått några veckor längre än mig, men det gör ju inget! vad roligt, du har BF på min lillebrors födelsedag! Nu ska jag äta paprika/pastagryta och kolla på tv. Ha en bra kväll :) ta hand om magen! Trots att den inte är stor behöver den mycket kärlek! Snart kommer du märka av det, min har liksom "exploderat" i storlek den senaste veckan :)

2010-12-09 @ 20:08:42
URL: http://musiksara.myshowroom.se
Postat av: josefin

Dagens tävling är avslutad! Välkommen in att se om det blev du! :) Annars är du hjärtligt välkommen tillbaka för en ny tävling i morgon <3

2010-12-09 @ 21:05:36
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: Hanna

Sv: Grattis, vad kul :) Eller ja, kanske inte kontakten med CSN men med lilla bebben iallafall. Det är verkligen en riktig energislukare att ha kontakt med dem. Telefonköer, olika besked osv... Dock tror jag inte att det skulle vara några problem om det "bara" vore studieuppehållet, men nu kan ju inte jag göra klart kursen innan heller. Haha, herregud, att de ska va så jobbigt att få barn - och det har inte ens kommit än! ;)

2010-12-09 @ 23:37:47
URL: http://hannajensen.blogspot.com
Postat av: josefin

Godmorgon! Idag är det dags för en ny tävling i bloggen. Kika in och se om det är något för dig, i så fall är du mycket välkommen att delta =) <3

2010-12-10 @ 08:48:19
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: Sara

SV: har redan testat armbanden :( funkade i början för att man typ "lurar" kroppen men sen efter ett tag slutar dom fungera så nu har jag gett upp haha... det blev i alla fall ingen spya idag!

2010-12-10 @ 16:15:49
URL: http://musiksara.myshowroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0