Om vänskap bland graniten

Att vara bland den bohusländska graniten gör att tiden står stilla. Att komma hem till barndomsorten är som att åka tio, eller tjugo år tillbaks i tiden. Här ute händer det ingenting. Allt är tyst och stilla. Jag lallar runt i min egen värld, umgås bara med min familj. Jag har inga vänner här. Och har aldrig haft. Den lilla bohusländska hålan är ett mycket speciellt ställe. Det är svårt att få vänner, även som barn. Min mamma blev utfryst av de andra mammorna. Först och främst för att hon hade ett typiskt karlajobb men även för att hon inte kom härifrån. Min mamma kommer från Sörmlands slätter.

Dessa mammor talade väl sedan om för sina barn vilka barn de skulle leka med och inte. Under hela min uppväxt hade jag aldrig en enda vän härifrån byn. Jag var retad och mobbad och jag förstod aldrig varför. Jag hade dock andra vänner, från andra samhällen på ön. Mentaliteten är annorlunda bara några kilometer längre bort. Dessa barn var också retade, just för att de inte kom från den rätta byhålan.

Idag har jag inga vänner alls kvar på ön. Som sextonåring lämnade jag ön och då tappade jag kontakten med många. Som tjugoåring flyttade jag till Kalmar och då tappade jag kontakten med de resterande. Många av mina jämnåriga vänner blev kvar här ute och jag antar att de trivs med det livet. Jag hade aldrig klarat det. Dock är det trist idag att se att vi som var goda vänner under hela uppväxten inte har något alls gemensamt. Vi förstår inte varandra. Jag förstår inte varför de inte ens gjorde ett försök att lämna ön. De förstår inte hur jag kunde vilja gå till sjöss och ännu mindre varför jag nu vid tjugosex års ålder studerar igen. Även om jag inte förstår deras val så respekterar jag det. Jag drömde om att komma ifrån ön och det gjorde jag. De stannade kvar och är lika nöjda med det. Ibland undrar jag om de ens vet hur världen bortanför ön ser ut... Som sagt, jag respekterar deras val och ifrågasätter det aldrig. Det känns dock som att de inte respekterar mitt.

Jag får alltid samma frågor. Nummer ett är ju självklart när jag ska flytta hem igen. Jag har ett hem. I Kalmar. Jag kommer aldrig någonsin dra ett flyttlass över bron. Det gjorde jag en gång för drygt tio år sedan och den gången drog jag det åt rätt håll, österut. Nästa fråga brukar röra mitt liv till sjöss. Tjejer frågar inte så mycket, de tycker mest att det är så okvinnligt så jag tror de blir rädda. Killarna ska försöka verka insatta men i slutändan blir allt ett stort skämt. Att jag nu börjat studera igen är den senaste snackisen. Dessa människor vet inte att jag är gravid och jag tror inte att de misstänker något heller. I deras ögon kommer jag nog inte skaffa barn förrän jag är närmare 40. För ett tag sedan var det en tjej, som jag såg som en av mina bästa vänner en gång i tiden, som skrev till mig på Facebook. Asså, hur länge orkar man plugga egentligen? Vad ska du bli? Känns det inte onödigt att plugga igen? Den kommentaren sved. En sak är att fråga vad jag ska bli men att påstå att det är onödigt att studera... Jag tycker tvärtom. Jag tycker det är fördummande att inte lära sig nya saker. Jag har sagt det någon gång till dessa människor. Det blev ett jävla liv. Jag får inte klanka ner på deras liv men de får klanka ner på mitt. Underbara, trevliga granitsamhälle!

Kommentarer
Postat av: Sara

SV: jo mögelost och alla former utav droger undviker jag också (måste dock erkänna att jag rökte några cigg precis i början...). Det kommer snart ska du se... jag började känna ovanligt tidigt (i alla fall enligt alla andra) och för 10 minuter sedan såg jag 2 sparkar på utsidan om magen och jag är bara i vecka 18.... längtar till UL så jag får veta om jag kanske är längre gången? Men vilken vecka är du nu? Jag började känna rörelse typ i v.16 fast jag inte var helt säker på att det var det det var...

2010-12-26 @ 20:58:15
URL: http://musiksara.myshowroom.se
Postat av: Inga Magnusson

Hmm jag tror att Du är ett hot mot en livsstil på ön! Bara det faktum att Du har gett Dig iväg när andra stannade kvar, innebär att Du tog avstånd från deras liv och det tror jag är hotfullt. Så lite räcker. Att Du sedan valt ett yrke som var okvinnligt är nästa hot förstås. Du är så självständig och det kan svaga människor finna lite ruggigt.



Men stå på Dig och var överseende vänlig mot de människor Du möter.



Klart att Du kan fortsätta studera. Det är kul att plugga egentligen. Om man gör det av fri vilja. Jag har läst in fyra olika lärarutbildningar och en hel del annat plotter, sammanlagt 440 gamla universitetspoäng, och det mesta för att det har varit roligt och spännande. Man får studera så länge man vill!

Jag gillar Dina självständiga val, det är starkt!

2010-12-26 @ 22:59:35
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Sara

SV: jag hade också planerat att sluta röka (försökt till och med!) så det var ju bara att lägga ner, men i början hade jag inte riktigt saker och ting klart för mig, så det blev som det blev. För mig har rörelserna kännts som "buffar" eller "pokes" från insidan typ... nästan som en muskelryckning i magen första tiden, nu känner jag ju tydligare. Vi ska på UL nästa tisdag, 4 januari, och det är första gången jag får se det lilla livet. Hittils har jag bara fått höra hjärtljud. Kommer vara i vecka 19 då :)

2010-12-27 @ 16:06:01
URL: http://musiksara.myshowroom.se
Postat av: anne

Detta "småfolk" finns överallt, men som du själv märker syns de extra tydligt i det lilla samhället, det lilla sammanhanget.



Ignorera dem bara, de kommer aldrig att vinnas över. Jo, kanske om de skulle våga sig ut och upptäcka världen!

2010-12-30 @ 22:15:41
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0