Inget vatten

Igår eftermiddag gck en huvudvattenledning sönder i centrala Kalmar. Enligt den lokala tidningen Barometern skulle inte detta innbära något för befolkningen, möjligen att vattnet blev lite missfärgat och att det inte var rekommenderat att tvätta vittvätt i det missfärgade vattnet. Jag tänkte inte så mycket mer på det och kröp till kojs.

När jag vaknar har jag fått ett mail av sambon, som är i Aberdeen, att Kalmar är utan vatten. Bara så att jag vet. Det står på DNs förstasida på nätet. Öppnar kranen. Ingenting. Nähä. Kollar kommunens hemsida. Centrala och norra Kalmar kommer vara utan vatten på obestämd tid. De stängde av vattnet imorse och vet inte när reparationerna kommer vara klara. Men som dom schysta lirare dom är skulle dom ställa ut vattentankar på ett flertal platser i kommunen. Tankarna skulle vara på plats cirka klockan åtta.

Efter frukost och tandborstning med en skvätt vatten jag hade kvar i träningsflaskan letade jag upp två hinkar och gav mig iväg. Vattenstationen är endast några hundra meter från lägenheten. Väl där ser jag massor med folk men ingen tank. Går fram till folksamlingen och frågade vad som händer och sker. Vissa har väntat i nästan en timme. Andra kom, precis som jag, just. Många har småbarn hemma och behöver vatten till välling. Andra vill bara ha vatten för att kunna spola i toaletten, koka förmiddagskaffe och borsta tänderna. Göra sådant man är van vid.

Jag vet att vi i Sverige är väldigt bortskämda med vårat vatten. Det är därför jag är så irriterad just nu. Att ha vatten hemma i kranen är något vi tar för givet. Nu kan man säga att vi inte ska klaga för på många andra ställen har dom inte ens vatten för dagen. Men jag tänker inte säga det. Jag tänker klaga ändå. Att vara utan vatten i kranen klarar jag. Men jag tycker det är förbaskat dålig stil av kommunen att säga att vattnet ska vara på plats klockan åtta och tre timmar senare är det ingen som sett något vatten. En tjej ringde till kommunen och frågade vart vattnet var någonstans. Receptionisten visste inte. De jobbade på det. De har vetat sen igår att störa delar av Kalmar kommer vara utan vatten. De har gått ut till allmänheten och sagt att vatten kommer finnas tillgängligt från och med klockan åtta på ett flertal stationer. Och tre timmar senare jobbar de på det. Det tycker jag är dåligt!

Istället för vatten tog jag in en hink med snö. Det duger till att spola i toaletten med i alla fall. Det är ju någon som måste springa och kissa i tid och otid... Nöden har ingen lag...

Kommentarer
Postat av: Inga Magnusson

Visst blir man handikappad utan vatten. Vi räknar bara med att det ska finnas där hela tiden. När det varslas om strömavbrott här uppe i de värmländska skogarna så fyller jag ett antal hinkar i förväg för att ha något att spola med i toan. Det är värst.

2010-12-19 @ 08:29:15
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0