Excel-problematik

Vi har nyligen börjat en ny delkurs i företagsekonomin, kalkylering. Hittills har det varit två föreläsningar vilka jag tyvärr missat båda. Den första var på grund av en glukosbelastning på MVC och den andra på grund av ultraljudet igår. Ganska viktiga saker enligt mig med andra ord. Nu sitter jag dock här och försöker göra en uppgift till morgondagens övningspass och inser att jag fattar noll och inget. Attans!

Mitt största problem är dock att uppgifterna skall lösas i Excel. Jag kan inte Excel! Jag har ingen aning om hur man gör för att ett ark ska bli snyggt och presentabelt. Jag vet inte hur man gör diagram. Och jag vet definitivt inte hur man länkar samman massa saker och siffror så att det blir rätt och bra i slutändan. Jag känner en viss ångest komma krypande över detta faktiskt. Visst kan jag väl få in ett vanligt stapeldiagram men efter att ha tittat på uppgifterna inser jag att det är massor med streck och linjer som ska in i samma diagram. Jag tror jag drar täcket över huvudet istället. Det är ingen inlämningsuppgift utan läraren skall gå igenom den imorgon så det kanske funkar att hänga med så gott som det går. Han lär ju inte gå igenom hur man gör i Excel utan bara presentera lösningarna.

Är det någon som vet hur man lär sig Excel på en natt eller kan rekommendera en bra bok i ämnet?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det löser sig!

2010-12-08 @ 10:20:21
Postat av: Malin

Det löser sig! Excel är lättare än vad man kan tro. Jag lärde mig det genom att öva och öva. Finns det ingen i din närhet som du kan ta hjälp av? Annars brukar man lära sig att hantera Excel ganska bra i kalkyleringskurser.

2010-12-08 @ 10:22:25
URL: http://halsanframforallt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0