Vattengympa

Ikväll blir det ett pass med vattengympa och det ser jag verkligen fram emot! Det är nog min absoluta favoritträning men det har inte blivit så mycket av det på sista tiden, det finns ju andra träningsformer som är så mycket effektivare... Ska under hösten försöka planera in minst ett vattengympapass i veckan, mest för skoj skull men helt lätt är det ju inte alla gånger. Det blir precis så jobbigt som man gör det!

Första gången jag var på vattengympa är nog säkert fem år sedan nu. Jag var där med en kompis som heller inte hade testat innan och vi hopppade glatt ner i bassängen, höll på att drunkna, fick kallsupar, skrattade och kämpade på för kung och fosterland. Efter passet var vi helt slut. De äldre damerna som var med gick dock upp ur bassängen och såg lika pigga ut som innan. Är 70åriga tanter verkligen mer vältränade än oss tänkte vi och lovade att ta tag i träningen. Vi kände en av instruktörerna och tog upp detta. Han sa då att vi skulle kolla på tanterna, hur dom rörde sig i vattnet. Vi trampade och viftade med armarna så snabbt vi bara kunde, tanterna gjorde en rörelse på den tid vi gjorde fyra. Vi andades ut och glömde därmed bort vårt löfte om att ta tag i träningen...

Men det är en av sakerna jag gillar med vattengympa. Alla kan vara med, såvida man inte är klorallergiker. Man anpassar tempot efter sig själv och kör sitt eget race även att det är gruppträning. En stukad fot, djävulsk träningsvärk, en stor bebismage eller hög ålder är inga hinder. På passen är det väldigt olika åldrar. Allt från tonåringar till pensionärer. Smala och tjocka. Gravida och människor med lättare funktionshinder. Killar och tjejer (även om tjejerna är väldigt överrepresenterade). Så ikväll blir det plask och en inte fullt så graciös variant av konstsim!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0