Vad jag brukar göra

Min sambo har som sagt åkt idag och jag sitter i en lägenhet som ekar, känns det som. Mitt normala beteende vid hans påmönstringsdagar är att gå ner till den lokala pizzerian och köpa en pizza eller gyrosrulle. Under tiden dom gör det brukar jag sen gå in på ICA och handla en påse chips, dip, en burk med Ben & Jerrys Cookie Dough samt hyra den mest patetiska film jag hittar så jag kan gråta riktigt mycket medan jag äter glassen direkt ur burken med den största slev som finns i huset och dricker dyrt vin i aningens för stora mängder. Efteråt mår jag illa, blir äcklad av mig själv och gråter ännu mera. Samt vaknar dagen efter med rödvins- och sockerbaksmälla.

Idag gör jag inte det. Idag sitter jag i soffan med en kopp te. Är visserligen mätt men det efter en underbar tvårätters middag på en otroligt fin restaurang i stan som vi inte hade testat innan. Jag funderar på att gå ner till ICA men inte för att köpa chips och glass utan för att köpa färska örter! Har i flera år drömt om en egen kryddträdgård men det har inte varit praktiskt genomförbart då även jag varit borta halva året. Är dock rädd för att gå ner till ICA. Rädd för att fastna framför B&J-frysen. Rädd för att fastna i mitt gamla beteende.

Mitt nya beteende, mitt nya liv, är bara en vecka gammalt och ligger därmed i sin linda. Jag har levt på ett visst sätt sen jag flyttade hemifrån som tonåring för tio år sedan. Det är alldeles för lätt att gå tillbaks till det än att fortsätta med det jag börjat. Å andra sidan, klarar jag att enbart handla färska örter så är det en stor seger för mig själv...

Det svåra är inte att börja leva nyttigt, äta bra och träna. Det svåra är att fortsätta leva så, att inte falla tillbaks i gamla destruktiva mönster. Det finns mycket jag kan skriva om hur jag levt innan men jag spar det till ett senare inlägg. Nu ska jag läsa era fina kommentarer några gånger till och läsa de bloggar som jag börjat följa och känna hur jag mentalt blir starkare samtidigt som träningsvärken i axlarna (som gjorde att jag knappt kunde tvätta håret, än mindre sminka mig snyggt) påminner mig om att jag blir fysiskt starkare också!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0