Mina mål och delmål

Jag har funderat mycket på vad jag ska ha för mål med den här resan. Jag vill egentligen inte sätta upp ett viktmål utan jag vill känna efter när jag är nöjd. Det enda jag vet är att jag vill under 80 kilo. Mitt första delmål är 95 kilo och det är bara 3,5 kilo bort. Kan låta lite men jag vill inte vänta tillexempel 10 kilo för att få känna att jag är på rätt väg. Resten av delmålen är i fem-kilos-etapper. 95, 90, 85 och slutligen 80. Sen får jag se.

Ett annat mål är att kunna gå in i en klädaffär och veta att det finns kläder som passar. Skulle storlek 46 eller XL vara för litet idag (vilket det ofta är) så har jag inget val. Då kan jag inte köpa det plagget för det finns inga större storlekar. Jag har inget size zero-mål. Absolut inte. Jag är en ganska stor tjej i grunden. 174 cm, storlek 41 i skor, 80H i behå. Jag gillar mina kvinnliga former och vill ha lite bröst och rumpa kvar. Men tänk att kunna köpa ett par byxor i storlek 42! Eller en skjorta som inte glipar mellan knapparna!

Träningsmässigt är första målet att orka jogga fem kilometer. Har inte testat att springa så långt än då jag valt att mjukstarta, bygga upp kondition och självförtroende. Risken är att om jag försöker på fem-kilometersslingan idag så kommer jag bli besviken och känna mig ännu sämre än vad jag gör nu. I dagsläget är jag stolt över att jag orkar springa 2,5 kilometer och det utan att dö på mållinjen.

För några år sedan tränade jag en del styrketräning med fria vikter och skivstång vilket gjorde det lätt att sätta upp mål. Jag ska ta si och så mycket i bänk, si och så i knäböj och si och så i marklyft. Nu tränar jag bara i maskiner vilket jag tycker gör det svårare att sätta upp ett mål för hur mycket jag ska orka. Så länge jag ser att jag förbättras och blir starkare så är det bra. Kan ibland sakna styrketräningen med fria vikter då det kändes mer "på riktigt". Men maskinerna är ju lika verkliga dom!

Huvudmålet är ändå att lägga om min livsstil och bli en sundare och hälsosammare människa. Jag vill att träning ska vara lika självklart som att borsta tänderna och att suget efter skräpmat ska bytas ut mot ett sug efter hemlagad nyttig mat.

Kommentarer
Postat av: Åge

Bra med delmål, har du nån trevlig belöning som väntar på slutet? En stor Spa-resa?

2010-08-18 @ 16:30:23
Postat av: Landkrabba

En person som står mig väldigt nära tipsade om spa-behandlingar efter varje delmål så vad passar bättre än en helg på Yasuragi när den här resan är klar?! ;)

2010-08-18 @ 17:05:43
URL: http://landkrabba.blogg.se/
Postat av: Viktpressaren

Jättebra delmål du satt upp tycker jag! Jag funderar med på vad jag ska unna mig själv när jag når mitt. 3 kg kvar till mitt första stora delmål.



Häftigt jobb du har!



Tack för dina små kommentarer hos mig! :)

Lycka till!! Kikar in igen!

2010-08-18 @ 21:14:48
URL: http://viktpressaren.blogg.se/
Postat av: Landkrabba

Viktpressaren: Kul att du gillar vad jag skriver om! Du är så välkommen tillbaks!

2010-08-19 @ 02:14:34
URL: http://landkrabba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0