Namngivning

På lördag skall vi ha namngivning för Samuel. Det blir en liten tillställning med föräldrar, syskon och syskonbarn. Och min mormor och morfar. De börjar bli gamla och skröpliga men de försöker så gott de kan och de tycker det är väldigt roligt att nu ha fyra barnbarnsbarn.
 
Vi hade namngivning för Adam också. Vare sig sambon eller jag hade varit på någon innan men ett dop kändes inte aktuellt. Ingen i släkten hade heller varit på namngivning och även bland de yngre frågades det vad det var för påhitt egentligen. Men när dagen väl var kommen så blev det en fin dag, det tyckte alla gäster. Att det blir namngivning för Samuel också är det ingen som tycker är det minsta konstigt.
 
Vi hoppas på en solig dag, eller i alla fall uppehåll, så vi kan hålla själva ceremonin under björkarna bredvid föreningslokalen. Sedan blir det smörgåsbuffé och tårta. På Adams namngivning hade vi gjort en stor brunchbuffé med massor av god, nyttig, färgglad och hemlagad mat. Tid till det finns inte den här gången så det får bli enklare men jag hoppas att det blir minst lika bra ändå!

Kommentarer
Postat av: Carolina

Vi ska ha namngivning på söndag :) hoppas ni får en bra dag. Känner igen det där...blir mkt enklare och mindre pretentiöst de na gången ;-) speciellt eftersom Daniel sladdar in på mattan så här ett par dagar innan bara.

Svar: Hoppas ni fick en lika bra dag som vi hade igår :)
Landkrabba

2013-05-22 @ 16:02:01
URL: http://Sjomansfamiljen.blogg.se
Postat av: Ulrika

Mina föräldrar hade namnfest för mig och mina bröder, eftersom varken mamma eller pappa tror på Gud. Mina mor- och farföräldrar var rätt tveksamma i början men som jag förstått det blev det väldigt lyckat i slutändan. Jag och äldsta brodern har döpt oss kristet i efterhand medan min yngre storebror är hemskt glad över att inte vara döpt. Han är ateist.

2013-05-22 @ 18:12:12
URL: http://psychobabblebitch.blogspot.se/
Postat av: Linnea

Våra barn har också fått varsin välkomstfest med namnceremonier. Vi är med i kyrkan men vill att barnen ska få välja en sådan sak själva. Vi ville samla släkt och vänner, bjuda på god mat, visa våra upp våra underbara barn och välkomna dem till vår jord och vår familj helt enkelt. I namnceremonierna fick vi dessutom chansen att berätta för alla varför de fått sina ovanliga namn och vad de betyder. Vi fick/får mååååånga frågor ang deras namn :)

Svar: Så känner vi med, är också medlemmar i kyrkan men det känns som ett för stort beslut att fatta åt dem. Att de sedan fått väldigt kristna namn båda två har bara blivit så :)
Landkrabba

2013-05-22 @ 21:24:55
URL: http://familjenvild.blogspot.com
Postat av: Emma

Hej! och tack för din kommentar för ungefär hur länge sedan som helst ;-)
Jag som älskar att läsa bloggar tycker alltid det är lika kul att hitta nya! Extra kul känns det nu att läsa bloggar som familjer där den ena föräldern jobbar borta. Det verkar ju som om de flesta överlever trots att det kan vara kämpigt så då ska nog jag göra det oxå, haha.
Ha det gott!
//Emma

2013-05-27 @ 09:58:17
URL: http://www.arrogantdogs.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0