På museum


Ingen skonades från plankan, inte ens kvinnor i åttonde månaden ;)
 
Det utlovades en regnig eftermiddag idag så vi bestämde oss för att åka in till Kalmar Läns Museum. De har en utställning just nu om pirater och sjöröveri i Kalmarsund. Vi har länge pratat på att se den och jag tyckte den var intressant. Lite väl mycket text, med en ettåring i hasorna har jag inte ro att stå och läsa varje intressant berättelse. Dock är jag rätt bra på att skumläsa och lyckades snappa upp det mesta ändå. Det som var mest positivt med utställningen var dock ett gigantiskt lekrum! Ett piratskepp, massor med kistor med olika föremål och skatter i, skeppsråttor, papegoja, levanger, böcker och så vidare. Lika roligt för både liten och stor!
 


 
De hade även en mini-utställning som jag tror hette Nygammalt eller något åt det hållet. Det var lite föremål och berättelser från 70- och 80-tal. Brevvänner, bokmärken, VHS-spelare, gråa telefoner med nummerskivor, kasettband och annat var saker som fanns med i utställningen. Alla dessa saker är självklara för mig och känns inte särskitl "stenålder". Vi pratade på att Adam kommer aldrig förstå uttrycket spola tillbaks filmen eller förstå hur man kunde spola fram/tillbaka ett kasettband med hjälp av en blyertspenna. Är det tecken på att man börjar bli gammal när igenkänningsfaktorn är hög på en museiutställning...?
 
Det satt även en anslagstavla full med ord från "den tiden". USA-sockar, anti-skak, yuppie-nalle, fax, stencil. Kommer ni ihåg? Kommer ni ihåg när läpparna var vita av Nivea-kräm och man frågade "när TV'n började"? Även det ett uttryck barn idag aldrig kommer förstå. En mycket intressant utställning som borde fått mer plats. Den fick mig att le, tänka tillbaka och ja, känna mig lite gammal...

Kommentarer
Postat av: Ullis

Låter som ett alldeles lysande museibesök! Pirater och nostalgi, kan det bli bättre? Jag håller på att försöka avverka alla Göteborgs museer sakta men säkert. Min kompis hävdar att jag blir fem år på museer och jag är av den starka åsikten att museibesök är bra för barn, förutsatt att det är utställningar som på något sätt kan tilltala dem. Förstår dock att långa texter inte riktigt var optimalt för sonen. Härligt med specialbyggd lekhörna!

Svar: Det är klart att museibesök är bra för barn. Sen är det ju som du säger, att alla museum inte passar barn. Att det finns lekhörnor, och speciellt i samma tema som utställningen, ger många pluspoäng från min sida! Då kan man "trötta ut" barnet lite och sen muta honom med russin i vagnen och fortsätta rundturen ;) Alternativt att man går en stund själv. Roger var inte så intresserad av "nu och då"-utställningen så där kunde jag gå runt och vara nostalgisk själv medan de lekte pirater ;) Tyvärr finns det inte så mycket museum här i Kalmar med omnejd. Men alltid när vi är i någon storstad så är ett museibesök obligatorisk :)
Landkrabba

2012-09-22 @ 21:54:56
Postat av: Mamma Vild

Ajj löööv museum! Jag vet inte riktigt varför men jag antar att det beror på att jag är en nyfiken själ :) Kanske tar en tur till Kalmars utställning om Pirater och sjöröveri, det lät spännande. Hoppas bröderna Vild tycker det duger med "lekrummet".
//Linnea -Mamma Vild

Svar: Jag har också alltid gillat museum. Kommer ihåg de obligatoriska studiebesöken under grundskolan, alla suckade och klagade men jag älskade det i hemlighet! ;)Har ni inte varit på museet i Kalmar så tycker jag att det är värt ett besök. Cafét där är underbart! Och där finns det också ett litet lekrum. Mycket barnvänligt överlag. Vi hängde där hela förra hösten och vintern då det är enda ställe där man fick plats med ett par, tre, fyra barnvagnar runt bordet... Förra hösten hade de äppelpajbuffé första veckan i oktober, vet inte om de kommer ha det i år också. Glömde fråga. Men då annonserades det ut på hemsidan. Sju, åtta sorters äppelpaj! Bara det var värt ett besök! ;)
Landkrabba

2012-09-23 @ 16:37:49
URL: http://familjenvild.blogspot.com
Postat av: Linda Claesson

Väldigt fin klänning! ;)

Svar: Ja, när du sa att den fanns i grönt också så var jag bara tvungen ;)
Landkrabba

2012-09-24 @ 12:59:37
URL: http://svartvitkatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0