En schyst slagsida

När Adam föddes vändes världen verkligen upp och ner. Vi visste inget. Vi kunde inget. Det var en enorm omställning, att gå från en rätt vanlig 27-åring till att bli mamma. Den här gången är allt mycket lugnare. Än så länge. Världen är inte upp och ner. Den är bara lite lagom sned sådär, en rätt bekväm slagsida.
 
Ibland blir det kaos såklart. Som när Samuel blir attackhungrig, Adam börjar sympatiskrika, jag steker plättar och sambon står i duschen. Men det löser sig. Saker och ting är inte så stressande den här gången. Nu är det visserligen ett bra tag kvar till sambon återigen mönstrar på men jag har börjat fundera på hur min och småkillarnas vardag kommer se ut. Hur vi ska lösa logistiken på lättaste sätt.
 
Jag är rätt duktig på att planera men jag är kass på att följa den oftast välgjorda planeringen. Jag är alldeles för spontan och har alldeles för mycket tid till att improvisera. Men med två små grabbar hemma känns det som om en plan kan vara bra att ha. Den här veckan har vi för första gången skrivit en veckomatsedel och storhandlat efter den och jag måste säga att bara en så liten sak har gjort vardagen väldigt strukturerad och att man slipper stressen "shit, nu är klockan elva, Adam vaknar snart och vad tusan skall vi äta?!"  Jag tror att det är små saker som kommer underlätta mycket. Men vad vet jag. Kanske är det när sambon sticker till sjöss som världen vänds upp och ner på riktigt. Eller så fortsätter den att vara lite härligt sned och lagom spontan.

Kommentarer
Postat av: Frida

Veckomatsedel for the win! Jag tyckte världen ställdes helt upp och ner när jag gick tillbaka till jobb. Men en så till synes enkel sak som matsedel har räddat väldigt mycket. Jag behöver inte fundera, jag vet vad som ska göras. Jag kan planera vad vi ska äta beroende på hur dags jag kommer hem just den dagen o.s.v. Fast sen är jag visserligen en fena på att frångå min matsedel och byta dagar mot varandra precis hela tiden. Men det är ju lite det som är charmen ;)

Svar: Ja men om man handlat utifrån sin matsedel så gör det ju inget om man byter eftersom maten finns hemma och allt kanske inte är i frysen. Och skulle allt skita sig så finns det ju alltid korv... ;) Tycker dock att det är svårt att hitta på rätter som tilltalar både liten och stor. Liten äter ju som bekant korv och helst inget annat, även om det går lite bättre nu, medan de stora helst inte äter korv sju dagar i veckan. Det är i alla fall lätt med maten till pytteliten, haha! Fast han verkar ha vissa kräkapetendenser så idag var jag och shoppade upp Babyproffsens lager på dregglisar. Bring it on!
Landkrabba

2012-11-15 @ 18:39:14
URL: http://lowemo.com/
Postat av: Inga Magnusson

En god planering underlättar naturligtvis. Jag antar att det framöver när du bli ensam vuxen hemmma langats bra att ha ett antal matportioner nedfrysta för att kunna bara Tina upp om det blir stressigt. Alltså att laga dubbelt upp ibland och räkna med att kunna få över till en annan gång.

2012-11-17 @ 08:56:18
URL: http://Inga.blogg.se
Postat av: Inga Magnusson

Asch, jag blir så trött på paddan som hittar på egna ord istället för de jag verkligen skriver. Hoppas du ku de tyda min kommentar

2012-11-17 @ 08:59:42
URL: http://Inga.blogg.se
Postat av: Linnea -mamma Vild

Det där med veckomatsedel är en finfin uppfinning. Nästan lika bra som matlådor eller påsar i frysen med färdigrullade och stekta köttbullar tex. Vi har gjort veckomatsedlar sedan vi flyttade ihop, livet blir lite lättare med dem. Att behöva gå igenom matrepetoaren varje dag inför kvällsmaten skulle jag bli lite stressad av. Vi brukar dock inte vara så noga med att rätt mat lagas på rätt dag. Vi kan ju bli sugna på onsdagens rätt eller att tidsåtgången råkar passa bättre en annan dag. Eftersom vi veckohandlar efter matsedeln finns ju allt hemma så det spelar ingen roll.
//Linnea

2012-11-17 @ 20:50:19
URL: http://familjenvild.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0