Bokcirkel

På en föräldraträff för någon månad sedan blev vi erbjudna att starta en bokcirkel med inriktning mot föräldraskap. Studiefrämjandet Vuxenskolan, SV, erbjuder detta gratis till föräldrar och man får behålla boken. Vi var sex av åtta mammor som nappade på erbjudandet och idag hade vi första träffen.

Boken vi läser är den här. Jag har bara läst de två kapitel som vi skulle ha läst till idag men än är jag inte allt för imponerad. Det känns som om det hittills bara handlat om att man skall prata, sjunga och läsa för sin bebis. För mig är det så självklart. Det tror jag att det är för de flesta föräldrar.

Jag minns när Adam var helt nyfödd, när vi kom hem från BB. Jag minns att jag frågade mig hur vi skulle klara uppgiften som föräldrar. Hur skulle vi kunna ta hand om honom? Hur skulle vi förstå honom? Hur skulle han förstå oss? Vad skulle vi prata med honom om? Allt eftersom dagarna gick föll alla bitar på plats och jag har aldrig reflekterat om jag pratar eller sjunger tillräckligt mycket för honom. Hade jag läst den här boken innan jag blev mamma hade jag antagligen tänkt mer på det. Har vi pratat lagom mycket idag? Skall jag läsa en kvart till? Nog för att samspel är viktigt men jag är övertygad om att det mesta faller på plats allt eftersom. Alla är vi olika som föräldrar och gör på olika sätt utan att för den sakens skull göra "fel".

Boken i sig grundar sig på en forskarers teori. Som akademiker och plugghäst vill jag veta mer. Vad säger andra forskare? Vad är argumenten för respektive emot just denna teori? Att bara få korta utdrag av en enda teori bäddar för missförstånd. Efter dryga 300 högskolepoäng i mitt LADOK-utdrag är källkritik ett ord jag hört upprepade gånger. Många har kanske inte det. Vissa kanske till och med tror att det är så som den här boken säger. Men själva konceptet bokcirkel är kul och kanske ändrar jag uppfattning om boken när jag läst hela!

Kommentarer
Postat av: Sanna -Mamma till Meja

Eller hur, jag förstår liksom inte vad som är felet.

Tur man inte är ensam om denna tanke ;)



Även fått svar som "ja men du vet, de får ju så mycket presenter" är det en anledning till att ha ett dop? för presenter? Jösses



Kram

2012-03-21 @ 09:30:06
URL: http://sannis1987.blogg.se/
Postat av: Sanna -Mamma till Meja

hmmmm Men du Anna det kan va sååå himla bra med dessa 10 sparbössorna ;) haha.

Ja, det är lite roligt :)

2012-03-21 @ 15:17:26
URL: http://sannis1987.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0