Julkalender 2012 - Om staden jag bor i

Kalmar Slott
 
Jag bor i Kalmar och har gjort det sedan 2004. Kalmar är en mellanstor stad på östkusten. Staden som Ölandsbron sitter fast i. Jag tror att här bor runt 60000 personer och enligt mig finns (nästan) allt man behöver här. Lite fler museum och gratisnöjen för småbarnsfamiljer hade inte skadat. En klar nackdel med Kalmar är dock att det ligger väldigt off. Det är svårt att ta sig hit. Det är svårt att ta sig härifrån. Fler och fler tåg dras in. Direkttågen blir resor med många byten. Att E22:an får kallas Europa-väg är ett mysterium. Och på vägarna genom Småland lurar älgdöden bakom vart och vartannat träd. Jag mönstrade av i norra Spanien en gång, tror att vi flög från Bilbao. En snubbe skulle till Manilla, Filippinerna. Han landade innan jag var klar med min flygplatssafari och diverse tåg genom Sverige.
 
En sak som är intressant med Kalmar och trakterna här runt om är all den histria som har skrivits här. Gustav Vasa landsteg tydligen ute på Stensö, diverse kungligheter har trampat omkring på slottet och någon (jag har såklart glömt vem) kröntes till konung där den gamla bykyrkan låg. Sånt är häftigt. Tänk att jag har gått på samma stigar som Gustav Vasa?!
 
En rolig sak med Kalmar är dialekten. Kalmaritiskan. Jag är sambo med en kalmarit så jag anser mig själv ha rätt att håna hur folk låter här. Dom säger ju inte r till exempel. Det kan bli roligt. Det finns en gata i ett samhälle utanför stan som heter Krukmakargatan. Det tycker jag är hysteriskt kul att säga på kalmaritiska. Och torktumlare kan vara det fulaste ord som går att få fram. Tåååuktumlaae. Första gången hörde en kalmarit säga det stirrade jag bara. Det lät så fult. Fult och roligt. Nu är jag rätt van men fnissar i hemlighet åt dialekten.

Kommentarer
Postat av: Linda Claesson

Hahaha ja den dialekten är speciell. Jag var nästan på väg att bli kalmarit själv, men mina föräldrar ändrade sina flyttplaner innan jag föddes. :)

2012-12-03 @ 08:49:21
URL: http://svartvitkatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0