Rastlös

För några veckor sedan lovade jag mig själv att jag inte skule renovera något mer. Arbetsbyxorna var för små och jag var komatrött. Igår kom jag på att jag har ju ett par sletna gamla shorts som jag hade fram till dagarna innan Adam föddes och därmed var ett besök i färghandeln berättigat. Men det blir inget avancerat den här gången. Ska bara måla över en skrikig fondvägg i en lugn, grå nyans.
 
Jag är rastlös. Jag har varit ledig 14 månader nu. Det är en speciell känsla. En semester som aldrig tar slut. Som inte tar slut än på länge. Det är inte det att jag inte vill vara hemma, jag är gärna hemma med barnen så länge som möjligt. Jag är 28 år, arbetslivet finns kvar om tre, fyra, fem år när hemmafruandet är slut. Eller som en kompis sa, jag har testat arbetslivet, det var inget för mig. Kanske vore det annorlunda om jag faktiskt hade haft ett jobb att återvända till. Det har jag inte nu. Eller egentligen har jag det. Jag är anställd. Mammaledig. Men att kliva över rampen igen känns inte aktuellt. Inte på något sätt. Så jag är mellan två jobb.
 
Men tillbaks till rastlösheten. Jag har alltid varit rastlös, det var nog den som drev mig till sjöss. Har ingen längtan efter att ständigt vara på väg men jag vill att det ska hända saker. Jag vill ha saker att göra. Jag vill ha projekt. Att jag kan vinna VM i ohändighet är en annan femma. Jag försöker och oftast lär jag mig något på kuppen.
 
Jag hör hur andra föräldralediga knappt hinner duscha och laga mat. Jag vet inte vad jag gör för "fel". Jag har all tid i världen. Antar det beror på att Adam sover så mycket. Han sover oftast två gånger 30 minuter på dagen. Det är lyx. På 30 minuter hinner jag dammsuga, duscha, plocka ur diskmaskinen, hänga en tvätt, dricka kaffe och kanske till och med slänga in något gratäng i ugnen. Allt det där tråkiga, ångestskapande. Efter det kan vi leka och busa. Och klockan sex ringer mat och sovklockan för lille herrn och jag har en hel lång kväll för mig själv. Och på kvällarna klättrar jag på väggarna. Alternativt river ner tapeter och inser att om man inte har jobb så skapar man sig jobb.

Kommentarer
Postat av: Linda Claesson

Jag tycker du är jätteduktig med alla dina projekt. Skulle jag ha hälften av din händighet skulle jag vara lycklig! :D

Svar: Vad snällt sagt! :) Nu har du ju inte sett resultaten på nära håll dock ;) Men skämt åsido, man lär sig lite varje gång. Sen att jag älskar att fuska och ta genvägar är en annan femma...
Landkrabba

2012-08-07 @ 16:12:37
URL: http://svartvitkatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0