Mössor

 
Jag har fått för mig att jag ska sy mössor. Det går sådär. Som ni ser så är två klara men ingen av dom är bra. Jag har ingen overlock-funktion på min symaskin och har testat lite olika sömmar. Har en trikåsöm-funktion men när jag använder den så händer nästan ingenting? Det känns som om jag bara syr på samma ställe? Syr jag med vanlig raksöm så märkte jag att det finns risk att tråden går av eftersom tyget är elastiskt. Läste någonstans att man kunde sy i trikå med långa sicksack-stygn men det blir lite samma som med raksömmen, man ser stygnen när mössan töjs.
 
Största problemet är att övertråden går av hela tiden! Har testa olika nålar och trådar men resultatet är det samma. Sydde den röda mössan igår och fick trä om maskinen säkert 25 gånger! Idag på förmiddagen sydde jag en tehuva, i vävt tyg, till en väninna och tråden gick inte av en enda gång. När jag nu tog tag i den blå mössan kom jag inte mer än fem centimeter med trikåsöm innan tråden gick av. Vad är problemet? Till slut sydde jag ihop den blåa mössan med sicksack och då gick det att köra hela varvet runt mössan, tråden gick inte av en enda gång! Är det någon som har några idéer om vad felet kan vara? Eftersom det gick finfint att sy i vävt tyg drar jag slutsatsen att jag gör något fel när jag syr i trikå? Har laborerat med trådspänningen men resultatet är det samma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0