Lapptäcke

Jag kan inte sy. Jag borde inte ens få äga en symaskin. Men mamma gav mig en för några år sedan, hon har inte gett upp hoppet. Varje gång jag använt den har jag svurit, sparkat, spottat och fräst. Detta innan jag ens hunnit att trä åbäket. Sen blir det bara värre...
 
Till problemet då. Jag är gravid. När jag är gravid får jag för mig att jag är pysslig och huslig och kreativ. I tankarna förvandlas jag till Underbara Clara. Det enda Clara och jag har gemensamt är dock att vi är födda samma årtionde. När jag väntade Adam lyckades jag hålla mig på en lagom nivå, baka småkakor. Det är svårt att misslyckas med. Snabbt, enkelt och smidigt. Nu har jag dock fått för mig att jag ska sy ett jäkla lapptäcke! Eller rättare sagt, jag har fått för mig att jag ska sy två! Ett till Adam, ett till bebis.
 
Än står symaskinen i säkert förvar men imorgon ska vi till IKEA och jag sitter och kollar in deras textilutbud på nätet. Jag spanar stuvbitar på Tradera. Jag är rädd för att jag kommer ge lapptäcket ett försök. Jag är rädd för att det kommer orsaka mycket ilska och arga ord samt att slutprodukten inte alls blir så fin som jag tänkt mig. Har ni någon erfarenhet av lapptäcken? Är det sinnessjukt svårt eller kan någon som är totalt inkompetent när det gäller sömnad klara av det?

Kommentarer
Postat av: Linnea, Mamma Vild

Det är pillrigt och lite trixigt. Det framgår inte hur stora bitarna är och hur avancerat "mönster" du ska ge dig på. Det kanske räcker med 10X10cm-bitar i olika nyanser så det bildar ett mönster? Går ju att göra väldigt många mönster genom att "bara" placera de lika stora tygkvadraterna i något fint mönster.
//Linnea, Mamma Vild

Svar: Ja, det var något åt det hållet jag tänkt mig. Små bitar placerade lite hipp som happ. Vore kul att testa i alla fall. Får se om jag skrider till verket eller inte!
Landkrabba

2012-08-08 @ 22:38:45
URL: http://familjenvild.blogspot.se/
Postat av: Minendie

Jag tror absolut att du klarar det. Jag sydde ett på slöjden i skolan utan att vara särskilt begåvad i syslöjd.

2012-08-08 @ 22:44:49
URL: http://minendie.wordpress.com
Postat av: Linda Claesson

Till och med jag har sytt lappteknik en gång i tiden. Och kan jag kan absolut du!

2012-08-09 @ 08:11:42
URL: http://svartvitkatt.blogg.se/
Postat av: Frida

Lapptäcken är busenkelt! Det fixar du utan problem! Så länge du håller dig till symaskinen så att säga, för hand är det liiite mer tidskrävande. Tips är att i kartong skära ut kloka mallar och Med hjälp av dessa mäta upp hur du vill ha det. Det spar man en jäkla massa tid på :) Bra val Anna!! Kommer bli superkul för dem att ha när de blir äldre!

Svar: Jag får fundera ett tag till. Som "tur" var så fanns det inga barntyger alls på IKEA idag. Så jag köpte en fåtölj från IKEA Stockholm. Man kan ju inte gå därifrån tomhänt?!
Landkrabba

2012-08-09 @ 08:49:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0