IKEA-stegen

IKEA Stockholm - Figur Grå
 
2006 kom IKEA till Kalmar. Det var näst intill revolutionerande. Jag var student och det var helt underbart att kunna köpa ett litet soffbord för under en hundring, en skål för en tia och sängkläder för noll och inget. Allt eftersom åren gått så har det blivit en del IKEA-prylar. TV-bänken ur serien LACK har bytts ut mot en kombination ur serien BESTÅ. Det skrangliga köksbordet jag glömt namnet på är ett minne blott och ett rejält STORNÄS-bord står nu i köket. Skostället för 49 kronor är utbytt mott ett skoskåp. Och så vidare.
 
Sambon och jag har skämtat om IKEA-stegen. När man är student är det LACK och EXPEDIT som gäller. Billigt och funktionellt. Sen kliver man ut i arbetslivet, femsiffriga belopp kommer in på kontot varje månad och de billiga möblerna byts sakta ut mot HEMNES och BESTÅ. Mellanklassen liksom. Och till slut når man toppen på IKEA-stegen. IKEA Stockholm.
 
Vi gjorde vårt första köp från IKEA Stockholm tidigare i veckan. Fåtöljen på bilden ovan. Jag har tittat på den så länge. Jag har provsuttit den varje gång jag varit på IKEA. Det har stått mitt namn på den. Så när vi nu målade om i vardagsrummet kändes det självklart att köpa den. Vi skrattade lite när vi skruvade ihop den. Klädseln var redan på, en fast nyckel följde med. Till och med såna där små möbeltassar hade dom skickat med. Och stolen var förpackad i en tygpåse med dragkedja. Ingen sladdrig plast. IKEA's finest.
 
Hur som helst så älskar jag min fåtölj. Den är skön. Den är snygg. Den är min. Vart den är köpt eller vilken serie den tillhör spelar ingen roll men lite komiskt är det eftersom vi, och andra i bekantskapskretsen, skämtat om IKEA-stegen. Nu är vi på toppen. Det är dags att byta möbelkedja.
 
 

Kommentarer
Postat av: Tweety

Ser ut som en mysig hörna, kram

2012-08-10 @ 18:50:30
URL: http://tweety26.wordpress.com
Postat av: Linnea, Mamma Vild

Ha ha! Den dä IKEA-stegen är det nog en och annan runt om i världen som klättrat på. Jag har bara kommit till Billy...

2012-08-11 @ 20:25:59
URL: http://familjenvild.blogspot.se/
Postat av: Linda Claesson

Hahaha härligt med IKEAstege. :) Jag har börjat gå ifrån Ikea lite. Har mina Billyhyllor, Berså som tvbänk och lite annat, men inte så mycket nyköp faktiskt. Tror att vår nya ikea (de flyttade ifrån den gamla lokalen) är lite för stor. Det tar ju en evighet att gå runt!

2012-08-13 @ 08:52:23
URL: http://svartvitkatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0