Snurr

Jag är bra på att prata. Jag pratar gärna ofta, mycket och högt. Dock hittar jag inte alltid de rätta orden. Speciellt inte när jag inte förstår något. Under en praktik på ett fartyg ställde jag en fråga som halva bekantskapskretsen skrattat gott åt. Maskinisten försökte förklara för mig vad som hände i växeln. Motorn snurrar med flera hundra rpm, propelleraxeln snurrar med 100 rpm. Något händer i den där lådan mellan motorn och axeln. Exakt vad förstod jag inte. Så jag frågade vart allt snurr tog vägen. Det var ju just det jag inte förstod. Hur kunde flera hundra varv snurr bara försvinna? Maskinisten tittade på mig som om jag inte var riktigt klok och tillkallade en kollega som började dra paralleller med cyklar och helt plötsligt förstod jag. När vännerna fick höra, jag älskar nämligen att berätta om allt konstigt jag säger och gör, fick jag kommentaren att snurret är i mitt huvudet. Och kanske är det så. Just nu är mitt huvud lite snurrigt. Det är många tankar som rör sig. Dock är det bara bra snurr. Bra tankar. Jag vill inte att snurret ska försvinna. Jag är snurrig. Så är det bara.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0