Äppelpaj



Äppelpaj, äpplepaj. Tomejto, tomato. Hur som helst så är det vansinnigt gott. Jag brukar oftast göra en vanlig smulpaj men förra veckan testade jag ett nytt recept och det var himmelskt gott.

Knäckig äppelpaj med havregryn
4-5 äpplen
150 gram smör
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
2 dl strösocker
½ dl grädde
½ ljus sirap
½ tsk bakpulver

Skala och skiva äpplena och lägg i en smord pajform. Smält smöret och rör ner de övriga ingredienserna. Bred blandningen över äpplena och grädda i 175 grader, cirka 25 minuter. Servera pajen ljummen med glass eller vaniljsås.

Exakt hur många kalorier denna paj innehåller behöver vi inte spekulera i. Jag tittade med ett halvt öga medan jag blandade ingredienserna, det höll borta en stor del av det dåliga samvetet. Den kvarvarande delen dränkte jag i vaniljsås.

Kommentarer
Postat av: Linda

Den ser supersmarrig ut. Nästan så att jag som inte gillar äppelkaka blir sugen!

2012-04-11 @ 22:04:31
URL: http://svartvitkatt.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Förlåt att jag inte svarade på dina kommentarer! Jag hade slagit av kommentarskontrollen (vet inte längre varför...) och hade helt enkelt missat dem fram tills nyss. Vi lär åka tillbaka till ön så förr eller senare ska vi väl lyckas att ses!



Fuck kaloritankarna! Jag äter glass och godis och sköljer ner det med vin. Snart nog är det söndagmorgon och jag måste till jobbet och vara nyttig en hel dag. Äppelpajen låter gudomlig btw.

2012-04-14 @ 20:12:28
URL: http://psychobabblebitch.blogspot.se/
Postat av: Sandra

Det där receptet är supersmarrigt! På sommaren brukar vi göra samma recept fast med rabarber. Det blir dundergott!



2012-04-15 @ 10:41:07
URL: http://fjarilslatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0